fredag 4 november 2016

Snart nalkas pimpelfisket...

Hösten är för mig en lång väntan på att isarna skall lägga sig och att man ska få komma ut och göra det absolut roligaste som finns; Pimpelfiska!
Nu börjar temperaturen sakteligen sjunka ned mot noll och man följer väderprognoserna mer noggrant än man brukar.
Min tidigaste pimpelpremiär var den tjugofjärde oktober 1998 då jag och min fiskekompis Kurt var på en tjärn som heter Vrångtjärn som ligger ca 2 mil nordväst om Matfors.
Ett grymt bra fiske hade vi på 5-6 cm blankis och man såg fiskens kamp genom isen ned till 3-4 meters djup.
Nu brukar premiären på is ligga någonstans i slutet på november eller början på december.

Det är också spännande att se att alla tävlingskalendrar för de olika distrikten börjar läggas ut.
Dock har inte tävlingskalendrarna för Västernorrland och Jämtland/Härjedalen kommit ut.

Det jag dock vet är att jag/vi kommer att köra tävlingar i vårt närområde så fort isarna tillåter.
Tanken är att liksom ifjol börja på Rännösjön följt av tävling på Lindsjön och Vikarn.
Jag ska kolla med fiskevårdsområdena att vi får klartecken och isförhållandena kommer jag att rapportera om här på min blogg.

Om allt går som jag tror och hoppas så kör vi Ljunganserien för tredje året i rad med start på Borgsjön på Nyårsafton. Följt av tävling på Torpsjön, Stödesjön och Marmen.
Mer info om detta kommer längre fram.
Jag hoppas att ännu fler deltagare kommer att vara med i år då det är riktigt grymma vatten vi tävlar på.

Jag har också tänkt att lägga ut lite av mina funderingar kring de motioner som inkommit till Sportfiskarna Sverige och som ska behandlas på novembermötet.
Bl a handlar det om det ska vara tillåtet att använda de populära elborrarna.
Men jag återkommer med dessa tankar och funderingar under nästa vecka.

På återseende.
/Peter

3 kommentarer:

Rolf Norén sa...

Hej Är det Vrångtjärn i Nordastig så ligger det väl sydväst om Matfors ?
Åker dit nu idag o kollar om det är is där
Knappast fiske men grillkorv o kaffe blir det
Hälsn Rolf Norén

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Hej Rolf.
Alldeles riktigt. Sydväst om Matfors ligger den.

Rolf Norén sa...

Ta med snöspade så kan man parkera vid badplatsen. Igår var isen 5cm och 2dm snö