tisdag 18 april 2017

Sammanfattning från Påsktävlingarna 2017

Som det sig bör så ska man bo på Gällö Camping på påsken och så blev det även denna Påsk.
Vi (jag och Anne) valde bort tävlingarna i trakten av Strömsund för att leta tävlingar närmare Gällö.
Så på Långfredagen tävlade vi på Hungesjön där det var fina abborrar men väldigt få som var huggvilliga denna dag. Om det berodde på den snö som nyss fallit och täckt den blanka isen låter jag vara osagt.
Segrade gjorde iallafall Örjan Hafstad med 5 abborrar som vägde 2,6 kg.
Mina 4 abborrar vägde 1480g och gav mig en 7-8:e placering. Anne hade 3 abborrar och 930g och fick 15:e platsen med det.
Noterbart är att det bara var en klass.
Jag fick iallafall en fin kaffepanna i pris och Anne tog gångstavar.
På lördagen så fanns det ingen tävling i närheten av Gällö så jag fick förfrågan om jag kunde ordna en insatstävling. Efter en hel del letande efter en sjö som inte var landlös så bestämdes sent på fredagskvällen att vi fiskar längst upp på Sundsjön.
Jag lade inte ut något på bloggen utan vi spred informationen bland gänget som bodde i Hunge och de som huserade på Camp Viking.
Jag blev förvånad då hela 40 personer dök upp. 14 damer och 26 herrar.
Vi tävlade på ett begränsat område då vi inte ville riskera att komma för nära fiskeområdet där det skulle tävlas på Annandagen.Uppskattningsvis var vi minst 5-6 km från det området.
I alla fulla fall så var det väldigt fin fisk i farten och dagens tyngsta påse hade Svenska mästaren Anders Bergman med 10,5 kg. I damklassen segrade fru Dellert på 10,01 kg.
Jag blev 3:a med 9,5 kg (26 abborrar).

Sedan kom Påskdagen med Årets höjdpunkt, Vikinganappet.
Jag gick med Arne Karlsson efter det högra landet och efter en mycket trög första halva av tävlingen så började jag få lite fisk. Små abborrar för att vara på Revsundssjön men ganska många.
Tyngsta påse för dagen och segrare för tredje gången i Vikinganappet hade Martin Södergårds.
Han hade 12 kg. OBS! Martin sprang 9 km för att komma till sin fiskeplats. 47 min tog det enligt hans kompisar. Bara den insatsen är värd att hyllas.
Trea kom Sundsvallssonen Ola Sundström med 9,9 kg och mina 6,8 kg räckte till en femtonde plats vilket enligt mig är godkänt då motståndet på denna tävling är av yppersta kvalitet.
De allra flesta av Sveriges bästa fiskare är med.
Fullständiga resultatlistor kommer att finnas på Sundsjöfiskarna inom kort.
Som pris tog jag ett fint underställ.
Anne var tyvärr inte med denna dag och då mitt knä var riktigt dåligt efter tävlingen så valde vi att inte tävla kvällstävlingen utan vi valde att packa ihop och åka hem.
Kvällstävlingen vann iallafall Jesper Dyhrberg på 8 kg.

På annandagen hade jag kurerat mig lite och då jag fick möjligheten att åka med Håkan Jonsson och Urban Melander till Annandagstävlingen på Torsängsviken så gjorde jag så.
En tävling som bjöd på lite sämre fiske än vanligt men Anders Paschen hade bra fiske och hade dagens tyngsta påse med 11 kg.
Jag fiskade ganska bra och med mina 8,6 kg slutade jag 5:a eller 6:a.
Ett par powerstövlar blev mitt pris.
Noterbart är att damsegrarinnan tog sin tredje raka triumf. Norska Tonje Hauger vann både Vikinganappet och kvällstävlingen och nu Annandagspimpeln.
Notera också GunBritt Magnusson som hade dagens tyngsta påse av alla damer men som vann damveteranklassen både på kvällstävlingen och nu även på Annandagen.
Herrveteranklassen vann Tore Helmersson.


Sammanfattningsvis så måste jag känna mig rätt så nöjd med mina placeringar i Påsk.
Det är inte alla påskar som man fått pris på alla tävlingar och med tanke på att det är eliten från både Sverige och Norge som är med på de flesta tävlingarna så får man vara glad om man kan hävda sig lite grann.

Nästa helg avslutas pimpelsäsongen med tävling på Bensjön på Lördag och Sösjön på söndagen.
Slutgiltigt besked ges på Sundsjöfiskarnas telefonsvarare på torsdagskvällen.
063-6856914 är numret till svararen.

/Peter

Inga kommentarer: