tisdag 25 april 2017

Sammanfattning Pimpelsäsongen 2016-2017

Som alltid denna tid på året så brukar jag sammanfatta den gångna vinterns pimpeltävlingar och inget undantag i år.
Totalt så blev det 29 tävlingar och på dessa tävlingar så har jag 25 st bland topp 10.
5 vinster ( KM i Sundsjöfiskarna herrklassen), Kramforsnappet, Älgeredspimpeln, Öjesjön och Bensjön )
2 st 3:e placeringar
1 st 4:e placering
3 st 5:e placering
7 st 6:e placeringar ( ganska anmärkningsvärt)
3 st 7:e placeringar
1 st 8:e placeringar
1 st 9:e placering
2 st 10:e placering
4 st utanför topp 10 (11:a, 12;a, 14;e och 18:e)

De utanför topp 10 var bl a Björköfjärden 12:a och Vikinganappet 18:e så det var nog ganska ok ändå.

Säsongen började inte som den brukar göra och det var lite frustrerande.
Men efter att jag fick en fin 3:e plats på Tynderösundet så kändes det som att självförtroendet kom tillbaka och efter det så har det gått riktigt bra.
Så bra som det gått i april månad var det åratals sedan jag upplevde och det är extra roligt.

Jag har dessutom kvalificerat mig till nästa års SM i Stockholm via Västernorrlands pimpelserie.

Jag har arrangerat och hållit i de tre tävlingar vi hade före jul.
Dessutom har jag hållit i Ljunganserien för fjärde året i rad.
Sedan arrangerade jag pimpeltävlingen på Påskaftonen på Sundsjöns övre del.

Jag brukar också nämna några för året framstående pimpelfiskare och det gör jag även detta år.
Även fast det inte har varit lika lätt som i fjol att hitta de bästa så är det några som måste nämnas i detta sammanhang.
-Jonas Gustavsson, vinnare av Pimpelsport Cup
- Jörgen Storm som verkligen"kommit tillbaka med besked" och som jag håller som storfavorit till nästa års SM-guld.
-Anders Bergman, Svensk Mästare och ofta i främre träffen
-Martin Södergårds, vinnare av Vikinganappet för tredje gången.
-Lasse Sundberg, kanske Sveriges genom tiderna bäste pimpelfiskare.
-Jesper Dyhrberg, alltid med toppstriderna att göra.
-Tomas "rosa mössan" Larsson, en mink som under flera år visat sig vara i Sverigetoppen.

Bland damerna så väljer jag en damveteran som haft ett väldigt fint år.
-Gunbritt Magnusson, har tävlingsfiskat sedan jag började i slutet av 70-talet men hon verkar aldrig ledsna utan skördar hela tiden nya framgångar.

På juniorsidan så vill jag ännu en gång lyfta fram Arvid Einarsson som tävlat varje helg och som utvecklat sitt fiske ytterligare denna säsong. Ett sådant intresse kommer att borga för framtida framgångar även på seniornivå.

Som årets eldsjäl vill jag nominera Bergsfiskarna som klubb och framförallt Peo Nilsson som person.
Han lägger ned sin själ på de ungdomar som finns i klubben och även i de som går på skolor i närområdet. Han står bakom samarbeten mellan skola och fiskeklubb och är med och fiskar med ungdomarna och inte nog med det. Han skjutsar, ser till att ungdomarna har fiskegrejer och delar med sig av sitt enorma kunnande.
Förutom detta så är han tävlingsledare för Bergsnappet och varje ledig stund går åt att fara runt bland företag och organisationer för att få dom att sponsra Bergsnappet, som varje år har ett helt fantastiskt prisbord.
Som om detta inte vore nog så sitter Peo med distriktstyrelsen i Jämtland/härjedalen.

Sedan vill jag bara avsluta med att tacka alla fiskare runt om i landet för trevligt bemötande på tävlingar och för livliga debatter på sociala medier, vilket borgar för ett framtida tävlingsfiske inom pimpelsporten.

Vi ses om inte förr, nästa pimpelsäsong.
/Peter

Inga kommentarer: