tisdag 6 februari 2018

Tankar inför Pimpel-SM 2018!

Den kommande helgen väntar årets stora begivenhet i pimpelsverige.
SM i pimpel avgörs på Mälaren och drygt 1200 tävlande skall under två dagar göra upp om vem och vilka som kan kalla sig för svenska mästare i pimpelfiske.
Inför SM:et har det spekulerats en hel del om vilka som man tror är de hetaste kandidaterna till att ta hem medaljerna. Det kan man väl tycka vad man vill om men ett som är säkert är att de förhandsnominerade ”vinnarna” får ett extra tryck på sig och för att inte tala om alla som kommer att ta rygg på dem.
Jag vet att SM är en speciell tävling och att det finns ett stort antal duktiga fiskare som kan ta hem segern i respektive klass.
Men jag vet också att det krävs goda förberedelser och en väl genomtänkt taktik samt lite tur för att lyckats med detta.
Kanske vinnaren i år är någon som inte tänker traditionellt fiske på Mälaren. Att rikta in sig på 25-40 grams abborrar på de hetaste platserna där man garanterat får dela på fisken med många andra duktiga fiskare behöver inte vara ett vinnande koncept. Jag tror däremot på den som vågar bryta mönstret och kanske riktar in sitt fiske på norsabborrarna eller hittar fisk på områden som inte givit höga vikter tidigare kan vara vinnaren.

Min favorit är som jag skrivit tidigare, duktige Jörgen Storm. Han har två SM-guld sedan tidigare och är en av få fiskare som med sin erfarenhet har en unik förmåga att kunna bedöma vilket sorts fiske som är vinstgivande.
Han är dessutom ödmjuk och ett fint föredöme för svenskt tävlingsfiske.
Outsiders finns det många av men jag tror att någon av de duktiga fiskare som kommer från Västernorrland kan skrälla som många gånger förr om inte Jörgen tar hem det.
Tyvärr tror jag inte att någon av förhandsfavoriterna pallar trycket på sitt favoritskap men osvuret är nog bäst.

Jag har iallafall min plan färdig och jag skall liksom alla andra tävlande göra mitt absolut bästa för att försöka fiska hem en medalj.
Jag har iallafall aldrig börjat en säsong bättre än i år och jag har fantastiskt bra pirkar och krokar så det gäller istort sett bara att tro på det man gör så finns alla möjligheter.
Hur det nu än går så är det alltid en fantastisk upplevelse att få deltaga i ett SM. Att få träffa alla trevliga, duktiga fiskare från hela vårt avlånga land är bara det värt lika mycket som att vinna en medalj.

Skitfiske på er alla!
Vi ses i Stockholm!
/Peter

Inga kommentarer: