söndag 4 mars 2018

Storm på Målingspimpeln för fjärde gången!!!

Jag beslutade mig sent på fredagskvällen för att bege mig de 22 milen till Älvros, Sveg för att deltaga i Målingspimpeln 2018.
Dock fick jag trevligt sällskap av kompisen Urban Edgren som mötte upp strax före Östavall så jag kunde lämna min bil där.
Sjön var en ny bekantskap för både mig och Urban men det ryktades om att det fanns riktigt stor abborre där.
Hundratalet startande gav sig ut på Målingens is och föret var denna gång riktigt bra mot för hur det varit tidigare i vinter. Visst fanns det områden som var skitjobbiga med mycket snö och vatten som gjorde det utmanande att gå men mer bra ytor än dåliga upplevde jag det som.

Jag gjorde ett tiotal hål innan det sög i ordentligt och jag kände att det var en riktigt stor abborre på.
En abborre som jag uppskattar till 1,5 kg men som valde att räta min Trekrok och kliva av strax under iskanten. Dock så blev jag väldigt sporrad och redan nästa hål resulterade i en 30 grammare.
30 hål senare hade jag 6 fiskar.
Då plötsligt sög det i igen. Kände direkt att det var en kilos men inte lika stor som den första. Jag tog denna lite mer varsamt men precis som den första klev den av strax under hål.
Detta gjorde ju också att jag blev kvar i området resten av tävlingen men det resulterade bara i 5 abborrar så slutantalet blev 11 abborrar med en vikt på 370 gram?
Urban hade gått betydligt längre än mig och hans första fisk fick han kvart över ett och hans femte och sista nappade strax innan slutskottet klockan två.
Dagens tyngsta påse kom den inför denna start trefaldige mästaren, Jörgen Storm in med.
Hans 2,6 kg räckte till en överlägsen vinst.
Jag tror att tvåan hade 1,7 kg och om det var på en eller två fiskar låter jag vara osagt.
Det jag vet var att många av de främst placerade hade fått en eller två stora abborrar.
Resultatlista kommer nog på Svegs hemsida inom kort annars lägger jag ut den på här på bloggen när jag får den.
Arrangemanget var klanderfritt och prisbordet gediget och jag fick en fin kockkniv från Orrefors som pris och Urban tog en tröja till sin kära Agneta.
Jag måste också nämna det helt fantastiska väder vi fick med 7-8 minus, strålande sol och inte en vindpust. Jag fiskade barhuvad sista timmen.
/Peter

Inga kommentarer: