lördag 1 september 2018

Fiskenestor Sten Högberg har bytt fiskevatten!



En av Sveriges främsta, bästa, trevligaste, ödmjukaste och hjälpsammaste storfiskare har lämnat oss.
Sten var den som när han hade sin fiskebutik på Alnö alltid fick en att känna sig välkommen.
Han berättade fiskehistorier, gav tips, bjöd på kaffe och många gånger gav han en generös rabatt då han visste vad det betydde att få köpa det där nya spöt eller rullen fastän man kanske inte hade riktigt råd.
Han tog med sig ungdomar ut på fisken både sommar som vinter och delade med sig av all sin fantastiska kunskap runt fisket.
För min egen del var han den som var helt avgörande för att jag skulle börja med tävlingsmete.
Sten, Kerstin och Andreas var också de första jag åkte till för att visa upp min nyfödde son, Philip.
Han var då två dagar gammal.
Trots att Sten de sista 10-15 åren hade mycket krämpor så kämpade han på med att ta med sig ungdomar ut på olika fisken.
Ja det finns så mycket man skulle kunna berätta om Sten och superlativen skulle inte räcka till även om jag skulle skriva en hel bok bara om den Sten som jag fick äran att lära känna lite grann.
Så nu hoppas och tror jag att himlen har många fina vatten som Sten kan utforska och att han även där kommer att vara den förebild som han var här på Jorden.
Vila i frid, Sten och tack för det du betydde för mig.
/Peter


1 kommentar:

Nils-Erik och Björn sa...

Sten var verkligen den bäste fiskeambassadören och ungdomsledaren i våra trakter!