torsdag 20 december 2018

Årets största gädda diskvalificeras pga debatter på sociala medier??11

Jag känner att jag måste få avreagera mig lite.
För drygt en vecka sedan så stod det överallt i sociala medier om den största spöfångade gäddan i Sverige under 2018. Fångstmannen heter Mikael Engström och gäddan vägde hela 18,87 kg.
Längden uppgavs till ca 125 cm.
Fantastiskt roligt för honom tänkte jag när jag läste om storgäddfångsten. En "once in a lifetime" upplevelse.
Men sedan har det diskuteras hit och dit på sociala medier om gäddan verkligen kunde ha vägt så mycket som det påstås. till slut så ledde dessa diskussioner till att Mickes gädda ströks som rekordnotering för 2018.
Man är också från Sportfiskarnas storfiskeregistrering noga med att poängtera att man inte misstror Mickes uppgifter men att kortet kanske inte riktigt kan styrka gäddans storlek.
Det är just det som gör mig så jävla förbannad. Man har genom att först utnämna gäddan till den största fångade i år och sedan ändra sig för att en massa "experter" tyckt en massa på sociala medier, indirekt anklagat Micke för fusk.
En stämpel som han nog får dras med i resten av sitt liv.
Om de som ansvarar för storfiskeregistreringarna i Sverige inte har bättre kunskaper att kunna tyda kort på fiskar som fångats så ska dom fan inte heller hålla på med sånt.
Jag själv, fick för ett tiotal år sedan mitt livs abborre, en gigantisk borre som vägde 2294 gram.
Den vägdes på 3 olika vågar i olika vittnens närvaro och fotograferades med samma kameratelefon som jag fotograferat två st tidigare godkända rekordabborrar med (1960g och 1930g).
Då var det en full sportfiskare som på en rikskänd fiskeblogg skrev att min abborre bara kunde väga 1, 5 kg och att kortet var för dåligt. Förutom detta så skrev han en massa osanningar om mig och mina barn. Att han sedan bad om ursäkt och skyllde på spriten hjälpte mig föga då abborren inte godkändes av Storfiskeregistreringen.
Jag är en person som fiskat i hela mitt liv och jag har tävlingspimplat varje helg det gått sedan 40 år tillbaka. Den fisk jag fick då på Långsjön i Matfors kommer nog alltid att vara den största abborre som jag någonsin kommer att få och att den då inte godkändes pga att en elak människa sått ett frö av misstro som ledde till att den inte godkändes, det är för jävligt.
Själv kommer jag aldrig mer att försöka registrera in någon stor fisk. Inte så länge att man kan behandlas på det sätt som både jag och Micke blivit behandlade på.
MVH
Peter

Inga kommentarer: