tisdag 30 april 2019

Sammanfattning från pimpelsäsongen 2018-2019.

Ännu en pimpelsäsong att lägga till i fiskeminnenas arkiv. Kanske denna säsong inte blev den mest framgångångsrika placeringsmässigt för egen del, men en intressant och rolig pimpelsäsong tycker jag att det har varit.

Totalt har jag gjort 25 tävlingar där jag har 2 första platser, 7 andra placeringar och 2 tredje platser som främsta insatser.
4 av tävlingarna har givit mig placering från 4-6.
2 av tävlingarna har givit 7-10 plats och resterande 8 placering 11 eller sämre.
Totalt har jag fått ihop 161 328 gram på 25 tävlingar vilket är en snittvikt på 6453g/tävling vilket är helt ok då flertalet tävlingar gav dåliga vikter.

Årets högsta vikt var 16,9 kg och årets lägsta vikt 880 gram.

Jag vann Ljunganserien för andra året i rad vilket jag är väldigt stolt över.

Jag kvalade in till nästa års SM både individuellt och i lag i Jämtland/Härjedalens distrikt via en 2:a plats individuellt och en tredje placering i lag.

Under den gångna säsongen har jag/vi i Y-krokens regi arrangerat 10 st öppna tävlingar, 2 st KM och en tävling åt Norrskog.
Jag har också varit drivande i att ta fram en logga åt Y-kroken samt delaktig i att ta fram en klubbdress. Byxa och Jacka.

För övrigt så vill jag återigen nämna Z-pirken som fungerar fantastiskt bra och som ger mig en trygghet i mitt fiske. Efterfrågan har varit och är stor så Magnus, tillverkaren, kommer att tillverka fler pirkar under sommaren så att de som vill ha Z-pirkar till nästa säsong inte ska behöva vara utan.

Jag brukar också nämna några av alla de duktiga tävlingspimplare i vårt avlånga land som utmärkt sig lite extra under den gångna säsongen och inget undantag denna gång.
Jag börjar med vinnaren av Pimpelsport Cup 2019.
Per "Chefen" Nilsson som visat upp en fantastisk hög lägsta nivå i sitt fiske. Han vann också cupen på rekordpoäng i år.
Tvåan, Jesper Dyberg fortsätter sin vana trogen att vara med i den främre träffen år efter år.
Den Svenska mästaren, Christoffer Holmqvist får inte heller glömmas bort. Jag såg honom under Påskhelgen i Jämtland och han fiskade väldigt bra på de flesta av tävlingarna.
Trean i Pimpelsport Cup, Martin Södergårds förtjänar också ett omnämnande. Hans jämnhet är imponerande och trots att han kanske inte tävlar lika mycket nu som förr så gör han oftast mycket bra resultat.
De fiskare som inom mitt geografiska område gjort en väldigt fin säsong är Janne Johansson, Urban Melander, Ronnie Einarsson och Leif Frank. Alla dessa utom möjligen Janne, som alltid gör bra säsonger, tycker jag ha gjort bättre ifrån sig i vinter än tidigare.
På damsidan har jag svårare att hitta någon som utmärkt sig mer an någon annan men om jag ska nämna någon så får det bli Anna-Lena Björkman som jag sett i resultatlistorna vid ett flertal tillfällen.
På juniorsidan är det tyvärr lite tunnare men Arvid Einarsson fortsätter att utvecklas samt en kille vid namn Sebastian Höglund som jag tror kommer att bli riktigt duktig i framtiden.

Nu väntar en sommarsäsong med tävlingsmete men också vanligt hederligt spinnfiske och bäckmete.
Väntan på nästa pimpelsäsong känns alltid lång så här tidigt men bara man passerat Juli så börjar nedräkningen på allvar.

Sedan vill jag avsluta med att tacka alla fina , trevliga, duktiga fiskare som man får nöjet att träffa på pimpeltävlingarna samt alla ni som läser min blogg och tar kontakt med mig via messenger, sms eller epost. Jag har fått kontakt med fiskare från Finland, Norge och även från Ryssland under den gångna säsongen vilket har berikat mig enormt.
Tack!!!
/Peter

Inga kommentarer: