söndag 6 september 2020

Summering av 6 timmars i Söderhamn!

 Jag och Thomas Viström hade anmält oss tidigt så vi var bland de 50 priviligierade personerna som fick vara med och tävla i Söderhamnsån på lördagen.

Vi tävlade både individuellt och i tvåmannalag.

Jag och Thomas har båda två fiskat ganska mycket i Söderhamnsån och våra förhoppningar på framskjutna placeringar var höga.

När starten gick så var det en massa vak utanför min plats och Danne Eriksson sa att det var idar vi såg.

Men ingen av de stora idarna verkade vara intresserade av våra beten.

Efter ca 20 min så såg jag att någon håvade en stor fisk ca 50 från där jag stod. Så jag packade ihop grejorna och begav mig tillbaka mot starten.

När jag kom dit jag hade sett håvningen så var det dags igen. Bengt Forsling hette mannen som hade fisk på och en fin id på ca kilot gled in i hans håvnät.

Jag såg att han fiskade på enbart maggot så jag tog bort masken från min krok och satte på 3,4 st och slängde ut.

Flötet sjönk direkt och när jag krokade kändes det direkt att det var en stor fisk.

Min första id av 8 på den första tävlingen landades och den vägde ca 1,5 kg.

Jag tappade sedan två på rad varav en var en riktig bjässe på upp mot 3 kg. Bengt, däremot landade sin 7-8:e id för dagen och jag var hopplöst efter.

Men med jämna mellanrum nappade det och när sluttutan ljöd hade jag 8 idar och en abborre som tillsammans vägde drygt 10 kg.

Bengt Forslings påse vägde dock över 17 kg så jag var långt efter inför andra delen av tävlingen.

Positivt var dock att jag låg tvåa efter Bengt och jag hade ett utgångsläge inför andra.

Thomas hade inte hittat några idar utan fått jobba på som bara den för att få ihop ca 1,5 kg.

Andra delen av tävlingen lottades och jag fick gå ut på den senare halvan av de startande. Jag hade dock en plan. Att gå över på andra sidan och så långt ner som möjligt.

Den enda som var där förutom mig, var Alf Persson, som tog platsen längst ner och jag stod strax ovanför.

Jag började med 4 metersspöt för att det var trädgrenar som hängde ovanför och när starten gick la jag ut och nästan omedelbart sjönk flötet, jag krokade och en halvkilosid håvades.

Efter 10 min hade jag ca 5 kg på 7-8 fiskar och mina ben skakade. Vilken början på en tävling!!

Men sedan tog det helt slut och jag fick titta på Alf som håvade den ena storabborren efter den andra.

Med en halvtimme kvar så gick jag tillbaka mot starten och stannade på högkajen. Det nappade direkt. Så jag fick ihop två kilo till innan det var slut.

Vid invägningen så visade vågen på dryga 7 kg och Bengt som ledde efter första hade nånting på 5 kg.

Alf hade några hekto mer än mig men tyngsta påsen på andra passet hade Hansa som mäktat med 14 kg.

Dock hade han ”bara” 2 kg på första.

Thomas var förtvivlad då han trots ett enormt kämpande bara fått ihop 2 hg och fisket hade än gång fått visa sig från sin svåraste sida för honom denna dag.

Egentligen obegripligt vad sånt beror på men alla vi som tävlar har säkert varit med om den frustrationen man känner när alla andra får bättre än en själv och man vet inte riktigt varför.

Nu räckte vår sammanlagda vikt till en sjätte plats i lagtävlingen och individuellt så slutade jag totaltvåa, vilket jag är mycket stolt över.

Ni ska veta att alla startande är mycket duktiga fiskare som tävlat i många år och antalet Svenska mästare och mästarinnor som deltog var nog mer än ett dussin.

En minnesvärd dag blev det iallafall och jag kommer att komma ihåg känslan av de stora fiskarna väldigt länge.

/Peter


Inga kommentarer: