lördag 8 maj 2021

Summering av pimpelsäsongen 20-21!

 Det var med viss tvekan som vi bestämde oss för att försöka genomföra pimpeltävlingar den gångna säsongen, då pandemin fortfarande härjade vilt.

Men vi försökte komma på ett koncept med strikta restriktioner och då vi fick klartecken från myndigheterna att om vi gjorde som vi beskrivit så faller det under sittande aktivitet utomhus och om vi inte går ut med en offentlig inbjudan så är det bara att köra.

Det gjorde vi och kunde arrangera 16 st pimpeltävlingar den gångna säsongen.

Som vanligt så genomförde vi Nyårspimpeln och Ljunganserien. Men vi kunde också genomföra Borgsjöpimpeln om än med begränsat antal deltagare.

Samt ytterligare 10 tävlingar och ingen har blivit smittad så vitt jag vet.

Personligen kan jag titta tillbaka på den näst bästa pimpelsäsongen under min drygt 40-åriga pimpeltävlingskarriär. 

Till slut kunde jag räkna in 11 st vinster där den sista kom på Fjälsjön, Jämtland mot tufft motstånd och min segrarvikt var 13,4 kg.

Att jag också vann Ljunganserien på maximala 300 poäng och Klubbmästerskapet gör att jag kan känna mig väldigt nöjd med den gångna säsongen.

Totalt så deltog jag i 21 st tävlingar.

11 st 1:a

2 st 2:a

1 st 3:a

3 st 4:a

1 st 5:a

1 st 7:a

1 st 8:a

1 st 18:e

Totalvikt: 146 337 gram

Snittvikt per tävling: 6968g


Vad är då hemligheten bakom årets framgångar? 

Jo, dels har jag gått ner drygt 30 kg men framförallt så vill jag tacka Magnus Setterberg som tillverkar Z-pirken.

Den pirken är fenomenal och passar mitt sätt att fiska.

Så ni som är intresserade av Z-pirken, skicka ett sms (0720802979) eller ett meddelande på Messenger så får ni veta mer och har möjlighet att beställa pirkar med leverans till den kommande säsongen.

Jag brukar också utse årets fiskare men pga pandemin och att alla inte kunnat vara med i normal omfattning så vill jag låta den utnämningen vara till efter nästa säsong.

Men jag vill ändå nämna några riktiga pimpelentusiaster som kämpar på och gör allt för att få utöva sin favoritsysselsättning.

Jörgen Axenmo, Anders Dyplin gotlänningarna som reser och far långt varje säsong för att få tävla i pimpel.

Hela Stockholm/Uppsalagänget med Anders, Annika och Calle i spetsen samt Micke Andersen som alltid är glada och trevliga och som också far långt för att fiska.

Karl-Johan Burström som tillsammans med mig genomfört alla tävlingar och som alltid är positiv och den som pushar mig när jag nån gång är less.

Peo och Marie, Bengt Pettersson, Bosse Ljung, Karin, Roger, Urban Melander och Urban Edgren som alltid ställer upp och kör upp tusentals kronor sommar som vinter för att tävla.

Kjell Moberg och Leif Ekman vilka solstrålar!

Jag vill också nämna Jörgen Storm som med sitt engagemang, kunskap och hjärta är en förebild för mig och många andra. Nästa år så kommer jag till Lofsdalen!

Jag vill också tacka alla som deltog på Borgsjöpimpeln på Påskafton. Nästa år hoppas jag att vi slipper begränsa antalet startande och hälsar alla hjärtligt välkomna. ( Det blir ett grymt prisbord då!)

Tack för den gångna säsongen, Pimpelsverige!

/Peter

Inga kommentarer: