måndag 29 december 2008

Tävling i Kramfors

På annandagen blev det till att åka på pimpeltävling till "Dödens Triangel", dvs till Kyrkviken i Kramfors där Triana stod som arrangör för den årligen igenkommande annandagspimpeln.
På tävlingsplatsen visade kvicksilvret på -11 grader vid starten men det var ingen blåst att tala om.
Det måste ha varit över 100 startande vilket jag tyckte var anmärkningsvärt många med tanke på att det var annandag jul. När jag sedan fick se vilket fint prisbord dom hade så förstod jag dock det gedigna intresset för denna pimpeltävling.
Jag vet sedan tidigare att detta är ett mycket vanskligt vatten som jag dock har lyckats att vinna på två gånger tidigare. Jag började längst bort där jag vet att det kan vara bra men efter 20 minuters fiske och en enda ynka abborre så bytte jag område. Jag insåg också ganska snart att mina färgkrokar inte skulle föra mig till någon topplacering denna dag så jag bytte till tafspirk efter en timmes envetet letande efter huggvillig fisk. resultate lät inte vänta på sig utan jag drog 7-8 hektosfiskar direkt med det nya tacklet och insåg att några till likvärdiga hål så är men med.
Dock hittade jag inga fler sådana hål utan fick nöja mig med ströfisk i kanske vart 7- 8:e hål.
När tävlingstiden var över kunde jag ändock känna mig halvnöjd med den vikt jag lyckades att skrapa ihop på denna grodlok; 1977 gram och en 9:e plats blev slutresultatet där segraren i den öppna klassen hade ca 3500 gram. Tyngsta påse för dagen var det dock en junior som hade och han fiskade ihop drygt 5 kg vilket får anses som en bedrift även fast det var på mormyshka. Min fiskekompis Tom frank fick ihop 1854 gram och slutade 12:a vilket också får anses som godkänt på detta mormyshkavatten.
/Peter

Inga kommentarer: