söndag 11 januari 2009

Första segern i år...

kom på Marmen då Matfors SFK hade sin första deltävling av 3 i klubbmästerskapet i pimpel.
Dagen började med att jag blev upphämtad av 3 st fanatiska fiskare från Västra medelpad.
Leif och Tom Frank samt dem meste Vikinganappssegrarinnan Ellenor Johansson började morgonen med en kopp kaffe och lite fiskesnack hos familjen Forsberg.
Vi tyckte alla att det skulle bli spännande att prova de randiga riddarna i Marmen som allt som oftast brukar vara grymt huggvilliga. Vi pratade också om vad roligt det är att Matfors Sportfiskeklubb, efter några år av väldigt lite fokus på tävlingsfiske nu bestämt sig för att satsa på just den biten. Detta är ju också huvudanledningen till att vi nu tillhör klubben samt att flera andra kommer att ansluta allt eftersom. Att klubben dessutom erbjuder en fantastiskt fin klubblokal där fokus ligger på att knyta till sig ungdomar och att man har en väldigt fin fiskeanläggning med egna ädelfiskvatten i Naggen som medlemmarna får nyttja gratis gör ju också att det känns väldigt bra att vara medlem i Matfors Sportfiskeklubb.
Nog om det...
Tävlingen som pågick mellan 10.30-13.30 avgjordes i perfekt pimpelväder. +3 och endast en lätt sydlig vind.
Jag hade lagt upp en taktik som innebar att jag skulle börja ner på "flaket" och sedan fiska mig hemåt. Jag fick sällskap av Leif och Tom men eftersom flaket inte var så bra som jag trodde det skulle vara så splittrades vi ganska snart. Leif fortsatte ner mot Målsta, Tom blev kvar och jag gick hemåt.
Jag hittade iallafall en del bra hål som gjorde att skryllan blev tyngre och tyngre allt eftersom dock var medelvikten väldigt låg. Jag gissar att den låg på ca 25 gram.
Övriga fiskare var spridda från Badviken och ut mot ön och de flesta satt ganska still så jag trodde att det skulle bli tufft att vinna med det fiske jag hade haft.
Vid invägningen så var det dock ganska spridda vikter. Jag hade marginalen på min sida denna gång och mina 7800 gram räckte till vinst. Mattias Svedin som fiskat i Kyrkviken hela tävlingen var tätt efter med sina 7600 gram, därefter kom Leif med ca 5 och ett halvt kilo. Tom vägde in 3500 och Ellenor hade btyngsta dampåse på 2000 gram.
Tävlingsansvariga Hans och Harry var nöjd med den första tävlingen och vi ser nu fram mot deltävlingen 2 som går av stapeln på Storabborsjön, Rännösjön den större.
Jag fiskade för övrigt på en Lidbergspirk s/s samt en lila garnkrok som jag tyckte fungerade bäst för dagen./Peter

1 kommentar:

Frankan sa...

Grattis till segern, trodde att jag hadde segerkänning ett tag..
Men sen såg jag att du satt bra länge i två hål å då blir man ju lite osäker.
Blir som sagt inte med på Rännösjön till helgen eftersom vi har serietäviling i Jamtkroken, men i Lucksta då j-lar!
Det var ju de två bästa av tre tävlingar som räknades...