onsdag 7 januari 2009

Pimpeltävling på Revsundssjön 6/1

Då var det dagas för årets första tävling.
Tävlingssjö för dagen var Revsundssjön och starten gick av stapeln vid Revsunds Kyrka.
Jag hade förberett mig väl med att putsa pirkar och vässat krokar i minst 3 timmar kvällen före. Pimpelsuget var enormt stort och efter att ha sett JuniorVMfinalen till kl 04.30 så ficka man ett par timmar sömn innan Johan Dammström, som numera, tack vare kärleken, har blivit Sundsvallsbo, kom och hämtade mig strax efter kl.07.00.
Efter 2 timmars resa och en massa upphetsande fiskesnack var det dags att lösa startkort och hälsa på övriga tävlingsdeltagare.
Det var ca 60 st tappra pimpelfiskare som slutit upp för att slåss om placeringarna. Vädret var, innan start, perfekt med -5 grader och en svag vind.
Jag hade bestämt mig för att gå längst upp till vänster in i en stor "fjärd" som jag glömt namnet på. Jag hade fiskat där ifjol och trodde att det fanns potential där för en 10 kg:s påse.
Promenaden tog nästan 30 minuter i decimeterhög, packad snö så man var uppvärmd när man var framme. Efter att ha gjort 4 hål och endast 1 abborre kommit upp så insåg jag att det skulle bli svårt att nå 10 kg:s gränsen idag.
Då det efter 20 minuter började att blåsa och snöa på tvärsen så blev fisket lite bättre och jag bestämde mig för att stanna kvar och fiska så bra jag kunde på detta område. Det var med facit i hand inte det bästa beslut jag tagit i min fiskekarriär.
Fisket var trögt om än att det var rätt bra storlek på fisken, ca 1 hg i snitt. Det gick inte att få mer än 1- 3 abborrar i varje hål och bomhålen var fler än hålen som hade fisk. Efter 3 timmars fiske och en 35 minuters promenad tillbaka till startplatsen så vägde jag in 6774 gram, vilket i sammanhanget räckte till en blygsam 10:e plats. Vinnaren Lars Vestlund hade skrapat ihop 8108 gram vilket var 68 gram mer än vad min resekamrat Johan Dammström hade, som blev 2:a på 8040 gram.
Med facit i hand så hade jag inte kunnat fiskat så mycket bättre på det område jag befann mig på, men självklart skulle jag efter de 4 första hålen ha bytt plats och gått ur den fisktröga vik jag befann mig i.
Jag får vara nöjd ändå med tanke på att vara topp 10 i en tuff konkurrens. Det som grämde mig mest var att jag inte fick slå Fredrik Samuelsson som med sina 7412 gram slutade 4:a.
Nu står det 1-1 i inbördes möten i vinter.
Grattis till 4:e platsen, Fredrik, nästa gång då .......

Inga kommentarer: