måndag 2 februari 2009

-18 och blåst men grymt fiske

På söndagen var det meningen att Matfors SFK:s sista deltävling i KMPimpeln skulle avgöras.
Tyvärr så bestämdes det alltför sent att tävlingen skulle ställas in pga kyla så vi var 4 st tappra som bestämde att vi kör en egen liten tävling. Tävlingsplats Marmen Lucksta. temp. -17 vid starten och lite blåsigt. Jag, Leif Frank, Ellenor Johansson och Mattias Svedin bestämde att vi tävlar dels om största abborre samt hederspris till tyngsta påse. Tävlingstid 2,5 timmar.
Sagt och gjort, vi spred oss över isen och jag hittade fisk i första hålet. Ganska små men jäkligt många. Jag hade bara två bomhål på 2,5 timmar vilket gjorde att jag fick ihop 9 kg.
Leif fiskade upp drygt 4 kg och Ellenor och Mattias ca 3 kg var. Största abborre hade dock Mattias, en riktig bjässe på ca 3 hg.
Fast att det var jäkligt kallt så kände jag inte ett dugg av kylan. Jag bara njöt av känslan när allt flyter i fisket, när man är som ett med vattnet och fisken. Den känslan kan värma upp vilken stelfrusen kropp som helst.
Det finns inget dåligt väder om fisket är bra, det är jag helt övertygad om. Sen hjälper det att klä sig rätt. Men är det något man lärt sig under sitt fiskeliv så är det att klä sig rätt. Man vill inte gärna åka hem för att man fryser eller för att man blivit blöt när man hittat på ett riktigt bra fiske.
/Peter

1 kommentar:

Mr Mas sa...

På söndag gäller det, det är då Sundsvall ska få,små fiskar få.
Kilon ska dras, Sundsvall får knas.
Heja heja Matfors