onsdag 28 januari 2009

Riktigt skitfiske nu..


Det var många år sedan jag upplevde ett sånt dåligt fiske som det varit nu de senaste veckorna.

Möjligen beror det på att vi för första gången på många år haft en "riktig" vinter med mycket snö och inte alltför stora skiftningar i lufttrycket. Detta tror jag är anledningen till varför tävlingar vinns på så låga vikter som 1,5 till 2 kg. Då lufttrycket är stabilt, det är mycket snö på isarna så står helt enkelt fisken väldigt stilla och behöver inte flytta sig för att anpassa sig efter trycket. Dom gör av med väldigt lite energi vilket gör att behovet av föda minskar markant.

En amatörteori som jag dock tror håller sig väldigt nära verkligheten.

Jag hann inte med någon tävling den gångna helgen men ett 40 minuters pass på Marmen slank iallafall in. Mycket trögt fiske på de "vanliga" platserna och fisken hittades på 6 meters djup och den var väldigt svårflörtad. Fick iallafall ihop 2,5-3 kg då jag äntligen hittade dom så helt omöjligt var det inte.

Jag hörde också att Harry Sohlin, Matfors SFK drog upp en fin abborre på 1585 gram på Rännösjön när Matfors SFK hade sin andra deltävling i KMpimpeln. Grattis Harry!

Det finns som sagt var riktigt, riktigt stor abborre på denna sjö och jag skulle inte bli förvånad om det även simmar omkring en svensktrekordabborre där som bara väntar på att jag skall träffa på den.

Till helgen så kommer jag att tävla på Marmen, Luckstasidan då MSFK har sin 3:e deltävling.

Det blir spännande då det är många som kan bli totalsegrare. /Peter

Inga kommentarer: