måndag 23 mars 2009

Inget nytt svenskt rekord på Borgsjön..

men väldigt bra fiske.
Sundsjöfiskarna anordnade på lördagen en insatstävling på Borgsjön. Många trodde väl att det skulle finnas chans att återupprepa fjolårets rekordtävling, då Anders Bergman segrade på 34500 gram. Vädret och sjön till trots så blev det bara 29 startande i herrklassen och 4 damer samt 1 junior. Men startfältet var rätt så kvalificerat. Fjolårssegraren var där samt flera andra duktiga fiskare från CFC, Fredrik,Ola Baddarn,Berga mm. Nisse Eriksson, Urban Melander, Wisström, Benka, Bosse Nänzén och en längväga fiskare från Sveg var för att nämna några, delar i det tuffa startfältet. De fyra damerna var Ellinor Johansson, Maria Bergman, Siv Gidhammar samt en kvinna jag inte kan namnet på.
Jag hade turen och förmånen att få åka med Anders och Maria till och från tävlingen både på lördag och söndag så det blev en hel del fiskesnack också i helgen.
Förhållandena på isen var väl inte de gynnsammaste. Det var ca 30 cm snö och vatten på stora delar av sjön. Men ändå, det gick rätt så bra att ta sig fram.
Första hålet blev ett ganska bra hål för min del, jag började med 1 kg direkt. Likaså andra och tredje men sen blev det glesare med fisk ett tag. Efter ca 1 timme hade jag iallafall en 4-5 kg i skryllan. Då såg jag att Berga som dragit sig lite längre ut, satt och vevade ganska vilt. Jag gick ut till han och blev rätt så imponerad över det jag såg. Runt hans hål låg det väl ett tiotal abborrar med vikter mellan 7 hg till 1 kg. Han hade dragit ca 10 kg på mindre än en kvart.
Jag hann få två innan området var täckt med fiskare. Okey, tänkte jag, nu är goda råd dyra. Jag borrade och borrade och var femte hål gav lite fisk. Men jag tyckte inte att det blev något gofiske, men det var så pass fin fisk att det tog ändå. Jag kände att skryllan blev tyngre och tyngre. Då det var 45 minuter kvar gick Fredrik förbi och sade att han bara fått 12 abborrar. Otroligt knepigt, tyckte jag. Kanske har du fått något i skryllan som gjort att det luktar skit av grejorna, då brukar det var kört, sade jag till Freddan. Han upplyste också mig att Renman och Bergman hade fulla skryllor och när jag tittade inåt land där dom var så såg jag att det var flera som hade problem med att bära skryllorna mellan hålen.
Jag fick några bättre hål på slutet och trots att jag tappade min sista Mattsepirk på en kilosabborre i nästsista hålet så kände jag mig rätt nöjd när slutskottet small.
Vid invägningen så stod det klart att Bergman fortfarande har Borgsjön som favoritsjö, han segrade på 20 kg följd av mig på 15,5 och Berga på 15,2, fyar blev Ola på 13,3 och Micke Renman slutade femma på 13,2.
I damklassen vann Ellinor överlägset med en påse på en bra bit över 6 kg, tvåa blev Maria tätt följd av Siv Gidhammar. Båda hade någonting på 3 kg.
Anmärkningsvärt var att Fredrik Samuelsson bara hade 1900 gram men som sagt var, ibland kan fisket vara svårt att begripa sig på./ Peter

Inga kommentarer: