torsdag 19 mars 2009

Nu börjar det bli hårt igen....


Jag far varje morgon ned till Marmen med mina 3 hundar så att dom ska få springa av sig på isen. Den senaste månaden har de fått extra motion genom att det har varit 2-3 dm snö + vatten som gjort att dom och även jag, fått kämpa på bra för att gå bara ett par hundra meter. Nu, äntligen, har det blivit riktigt hårt och fint underlag igen. I går var första dagen som det bar och inte gick igenom, så i morse var jag bara tvungen att ta med mig borren och skryllan för att se om det fanns kvar nån fisk i badviken.

Jag kom ner 06.15 och for därifrån 06.50 och på den tiden hade jag gjort 3 hål och fått 48 abborrar. Rätt ok för att vara så tidigt på morgonen.

Så nu är man laddad inför helgens fiske som inleds med tävling på Borgsjön på lördag, alltså den sjö som ståtar med det inofficiella svenska rekordet från ifjol, då Anders Bergman segrade på dryga 35 kg. I år är det väl meningen att det ska slås enligt vissa optimister. Jag tror dock att det kan bli svårt då inte förhållandena tillnärmelsevis varit lika gynnsamma i år som i fjol. Fast man vet aldrig. Jag tror att det är troligare att vinnarvikten stannar på runt 15 kg i år.

På söndagen blir det Bybergspimpeln och det ska bli riktigt roligt då jag inte kunnat vara med på den de sista 4-5 åren, då den alltid krockat med Näldens hockeycup. Jag har ett starkt minne därifrån då jag vann 25 kubikmeter färdighuggen björkved som var första priset då. Segerreceptet den gången var att hitta de få snöfläckar som fanns på blankisen och under dom var det fisk. Fick fiska ganska många snöfläckar innan konkurrenterna listade ut mitt "knep" så då räckte mina 5,5 kg till seger. Detta med god marginal för tvåan, Esa Kölegård hade ca 2 kg då, kommer jag ihåg.

Jag återkommer senast måndag för att berätta för er hur det gått i helgen. Ha de./Peter

Inga kommentarer: