måndag 18 maj 2009

1 timmes fiske


I lördags så tog jag en timme i Kanalen vid Marmen. Jag tog med mig 7 meters spöt, en burk maggot och några maskar. Tanken var att koppla av en stund och se om det blivit någon fart på fisken.

Första utlägget så hinner inte flötet landa förrän det försvinner. Fasen, hade jag blyat så fel, tänkte jag tills jag gjorde mothugg. Nästan tvärnit, sen gungade det bra i spöet när drillningen började. En fin brax på ca kilot kunde landas och sedan återfå sin frihet.

Ny mask + en maggot och nästa utlägg gav en id på ca kilot. Provade sedan att bara fiska på maggot vilket resulterade i 8-10 st fina mörtar.

Tappade sedan en stor fisk och jag agnade åter på en stor mask och resultatet blev ytterliggare en fin id runt kilot. Den följdes av 3 stora braxar innan en abborre på 3 hekto tog masken.


Jag fiskade ca 40 minuter och hade på den tiden fått 8 braxar 4 idar, 20 mörtar och 1 abborre.


Innan jag for hem så tog jag fram kastspöet från takboxen, slände ett kast och fick en gädda på 2,5 kg. Kastet efter så tappade jag vobblern så det blev inget mer gäddfiske den dagen.


Men vad en timmes fiske kan göra för själens välmående, helt fantastiskt. Så ta en timme, ta med spöna och far till närmsta vatten så är jag övertygad om att ni blir positivt överraskade.
/Peter

Inga kommentarer: