måndag 18 maj 2009

Selångersån bjuder på bra fiske mitt i stan


När Philip, min son, tränar sina 2-timmars pass i Timrå med sina hockeykompisar så passar jag på att fiska av mig lite. Nu senast så for jag ner till Selångersån och provade att meta en stund.

Vilket kanonfiske. Jag fiskade med mask och hade inte ett utlägg utan napp. Jag fick fina abborrar, stora mörtar och flera fina idar. Tappade en id som säkert vägde runt 1,5 kg.

Folk som går förbi tror nog att man är lite knäpp som står nedanför Åhléns med metspöet och fiskar. Men det bjuder man gärna på. Många blir dock väldigt förvånade över att det finns så fin abborre i ån och att man mitt istan kan ha ett sånt roligt fiske.

På lördag är det Selångeråmetet så ta med metspöet, en burk mask eller maggot och kom dit. Då det är så här bra fiske och så pass stor fisk så behövs inga småkrokar eller ultralätta flöten utan här klarar man sig säkert bra med ett 4-5 meters spö, rödvita flötet och en vanlig 8:ans mustad svartkrok. Linan bör inte vara tunnare än 0,20 mm och att ha en håv med rekommenderas.

Väl mött och skitfiske på er./Peter

Inga kommentarer: