tisdag 25 januari 2011

Garanterat Abborrar över kilot på Långsjön


Ja, jag kan nog nästan lova att det kommer att komma upp en eller flera abborrar över kilot på Långsjön på söndag.
Jag har varit på många tävlingar där och mig veterligen så har det alltid kommit upp någon eller några över kilot.
Själv har jag mitt personbästa på Långsjön. Den abborren vägde otroliga 2394 gram.
Fast jag vet från säkra källor att det tagits en abborre på dryga 3 kilo där för många år sedan. Om den togs på nät eller på mete det får vara osagt. Men dom finns där och det finns ganska många av dom.
Jag och min fiskekompis Jonas Svedin har ett ställe där antingen han eller jag varje år vi premiärpimplat på sjön, fått en eller två över kilot. Men jag har fått kilosar på ett flertal ställen på den sjön.
Jag hörde av Micke Wiström att det fanns ett visst intresse från några att deltaga på söndag och jag hoppas verkligen att så många som möjligt kan komma då det som sagt var finns väldigt goda chanser till personbästa på abborre på Långsjön.
Jag tror, om det är som normalt, att vinnarvikten kommer att ligga mellan 4-6 kg.
Men jag skulle inte bli förvånad om det det skulle bli 2 eller 10 kg. För det är så dom är dom här sjöarna som har mycket grov abborre. Väldigt svårt att förutse och de kan vara lika dåliga som dom är fantastiska. Titta bara på Rännösjön i Matfors som också har ett enormt bestånd av abborrar över kilot, men som också ibland kan vara helt hopplös.
Men det är så det ska vara och det är det som är tjusningen med fisket. Ömsom vin ömsom vatten.
/Peter
PS. Jag sätter in en bild av hur det kanske skulle kunna se ut när vi kommer in från sjön på söndag. DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herrljunga eller?

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Nej. Den här Långsjön ligger en mil väster om Sundsvall./Peter