måndag 28 mars 2011

Varpspö-framtidens fiskemetod?


Under de senaste 2-3 åren så har norska fiskare kommit till svenska tävlingar och tagit många framskjutna placeringar. Ofta har detta skett då det varit lite svårare fiskeförhållanden såsom på Hedsjöpimpeln och andra tävlingar då det varit väldigt många startande.
Enligt dom själva så ligger mycket av framgångarna i varpfisket som norskarna uteslutande tillämpar.
Vi svenskar har ännu inte på någon bred front tagit till oss fiskemetoden och jag vet inte riktigt varför. Kanske beror det på att vi häruppe i medelpad, jämtland har så väldigt bra fisken på trekrok så vi har inte "behövt" hitta andra metoder.
Men det har man ju sett de sista åren att just fisket med varpspön och tafspirk rönt stora framgångar bl a på Björköfjärden, Vikinganappet, Hedsjön mm.
Jag har iallafall bestämt mig för att försöka bredda mina kunskaper då det gäller pimpelfisket och jag skaffade mig ett "riktigt" varpspö förra veckan.
Priset ligger på 700 kr och jag har förstått att det är värt dessa pengar om man på lättast möjliga sätt ska kunna lära sig metoden.
De billigare spöna är dels för mjuka och de saknar också den inbyggda toppen som dämpar nappen vid mohugg.
Igår så träffade jag en norrman på Bybergspimpeln som var väldigt förvånad och undrande varför vi svenskar inte i större grad fiskade med varpspö.
Även om man fiskar det traditionella trekroksfisket så går det så mycket snabbare och smidigare, enligt honom.
Jag köpte mitt spö av Steve Jacobsson från Grycksbo och han har lovat mig mängdrabatt om jag skulle beställa fler än 3 spön. då skulle priset hamna på 600 kr istället.
Så för de som är intresserade så får ni gärna höra av er till mig på 0703052574.
Jag lägger ut en bild på mitt spö och lägg särskilt märke till den lilla toppen som avlastar vid krokning.
/Peter

3 kommentarer:

Elliot Franzén sa...

Vad heter spöt på bilden? Jag fick ett sådant spö för några år sedan, men det har gått sönder och jag letar som en tok efter det.
Tack på förhand
Elliot

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Hej Elliot.
Ring mig på 0705496037 så ska jag hjälpa dig att få tag på ett sådant spö.
Mvh
Peter

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Ring mig på 0705496037