torsdag 23 februari 2012

Tänk som en fisk

Jag har säkert sagt det till flera och jag kanske har skrivit det i bloggen tidigare, men det tål att upprepas.
Ända sedan jag startade min fiskebana så har jag funderat mycket på hur fantastiskt det är, att jag kan fånga något som lever under vattnet.

Jag har sedan jag var liten varit väldigt intresserad av hur dragen jag fiskar med rör sig i vattnet. Vilka lockande rörelser är det som får fisken att vilja hugga.
När jag sedan började pimpelfiska på allvar så har jag gjort många timmar i badkaret med mina pirkar. Just för att se hur mina lockryck påverkar pirkarna jag fiskar med. Jag har provat att ha en tafs under pirken för att se om jag kan svänga ut kroken/mormyshkan så att den skall se attraktiv ut för fisken. Jag har provat olika snappers, panglänkar mm för att komma fram till de grejer jag valt att fiska på idag.
Allt detta experimenterande är dock bara grundat på mina teorier om vad jag tror att fisken tycker är attraktivt.

När man sedan kommer ut på vattnet som man ska fiska på så är det viktigt, enligt min mening, att försöka läsa både landet och vattnet.
De flesta av oss som fiskar, har säkert upplevt, att ofta när man fått bra med fisk så kan det ha varit på en såkallad kant där djupet förändras från grunt till djupt eller tvärtom.
Anledning till varför man ofta hittar fisk på kanter är att fisken är väldigt känslig för tryck och står dom i en kant kan dom enkelt reglera det djup som har det mest gynnsamma trycket. Jag har en grundläggande regel; lågtryck-fisken går grunt, högtryck- fisken går djupare och befinner sig gärna på flakområden på mellan 3-6 meters djup.
Tittar man på landet, när man står på vattnet, kan man ganska snart lista ut vart det kan finnas just sådana här kanter. Man kan också se vart det ev skulle kunna vara så kallade flakområden och likaså vart det är grunt.
Sedan tror jag också att färgen på vattnet spelar en viktig roll för vilken färg man ska välja på kroken samt vilket blänk man ska ha på pirken.
När man borrat sitt första hål så kan man se om det är en klarvattenssjö och då väljer jag en silver/silver eller silver/guld pirk och en ljust färgad krok.
Upplevs däremot vattnet som mörkt så väljer jag gärna en silver/koppar eller koppar/koppar pirk och en krok som går åt det mörkare hållet.
Sedan är det som jag sagt tidigare, detta ingen bekräftad vetenskap utan detta är vad jag tror efter 40 års fiske och än så länge så tycker jag att mina teorier stämmer ganska väl.
Men det viktigaste är nog det att jag TROR på dessa teorier och just tron är det absolut viktigaste när man fiskar.

Skitfiske på er.
/Peter

9 kommentarer:

Tomas Ljudén sa...

Låter vettigt! I söndags vann jag KM. knappt en fisk på flaket där det ofta är fisk. Sprang längre bort på sjön och hittade fisk i en brant. Fisk nästan i varje hål.
Bra blogg!

/Tomas

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Tack Tomas.
Räckte det till seger?

Tomas Ljudén sa...

Ja KM vann jag i söndags. Men DM i lördags gick dåligt. Storm vann på 7050gr, jag fick 4300gr. Han är duktig som fan. Men ge mig ett par år så ska jag fiska ifrån han ;-)

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Ja, har du den viljan och fortsätter att tro på det du gör så får nog Jörgen se upp framöver./Peter

Kalle sa...

Verkar va bra teorier. Då är jag inte ute å seglar i alla fall. Blir nog bara två pass till för mig här "nere" innan revsundssjön. Vädret ställer till det för isarna.

Väl mött på isen.

/Kalle

Jörgen Storm sa...

Bra jobbat Thomas !

Nu har jag "sett upp" efter folk i snart 25 år så....;-)

Bra skrivet Peter :-)

Hae't Gött !

Tomas Ljudén sa...

Jörgen! Ja du kommer nog vara Dalarnas, och en av sveriges bästa pimpelfiskare lång tid framöver. Men jag ska iaf försöka förbättra mitt fiske. Kul med en DM serie tycker jag. I venjan lär ingen slå dig. Där skulle det vara ett SM...
ha det!!

Jörgen Storm sa...

Thomas !

Ödjmukhet är en egenskap som är bra att ha i alla sporter. Har själv spelat hockey på hög nivå under många år och vet att ibland funkar det inte.

Detta har jag tagit med mig när jag tävlar i pimpel, att vinna jämt går inte, men man kan alltid lära sig någonting om man bjuder på sig själv..eller hur Peter !?

Förra året fick jag inte ens pris i Venjan Thomas, blir alltid svårare när man tävlat många gånger på ett vatten. Man skapar sig en bild hur fisket skall bli och har sina ställen som man måste prova.

Precis som för dig nu när du kanske tror att du kan Nässjön;-)

Venjansjön som SM-vatten hade varit kanon för alla deltagare. Fisk vid starten, mittimellan och långt bort.

Hae't Gött !

Tomas Ljudén sa...

Jörgen!
Vet att även du kan misslyckas ibland. Och Nässjön kan jag misslyckas på. Som på älvdalsnappet förra året. Hade knappt en fisk så jag sket i att väga in tom. Får se hur det går i år.
Men du! Grattis till SM biljetten 2013!
Ha det!