måndag 27 februari 2012

Jämtcupen blev inte vad jag hade hoppats...

På lördagen så var det två tävlingar och det var utgång kl.08.00 på den första (Halasjön)med start 08.30-11.00.
Fisket var riktigt bra från början för min del och jag hade säkert 8 kg första timmen. Men sedan gick det sämre.
Föret var riktigt uselt med 30-40 cm snö och helt ospårat så att förflytta sig 50 meter var ett jäkla hästjobb.
Då min ork tröt så gjorde jag inte denna förflyttning utan blev kvar och hoppades att det skulle bli gammelhålsfiske.
Hade jag flyttat mig så tror jag att jag hade haft stor chans att vinna när de som satt där hade riktigt bra fiske på slutet.
Men om om fanns så hade man vunnit alla tävlingar.
Nu vägde jag in ca 9500 gram och det räckte till en 9:e plats. Vinnarvikten låg på 13 kg och det var Daniel Eriksson, Sveg som lyckades med den bedriften.
Esa Kölegård, som fiskade i mitt lag tillsammans med mig och Fransson, blev 4:a på 10600 gram.
Efter första tävlingen så låg vi på tredje plats med laget.

Andra tävlingen gick på Greningen som ligger ett par mil från Halasjön.
Tävlingstid mellan 14.00-16.30 men först en promenad på 30 min i djupsnö och vatten.
Kallt med en nordanvind som kröp in under kläderna och man frös trots den tuffa promenaden.
Fisket började dåligt och det fortsatte med bara någon enstaka fisk i vart femte hål.
När det var slut så hade jag gnetat ihop 1876 gram. Esa hade 1676 och Fransson var bäst denna gång med 2300 gram.
Denna tävlings tyngsta påse vägde kring 6 kilo och det var Sundsjöfiskarnas Alexander Ungman som stod för den bedriften.
Efter två deltävlingar låg vi då 4:a i laget och individuellt så låg Esa på 12:e plats och jag på 16:e.
På kvällen så var det två slagna hjältar som knoppade in tidigt. Esa somnade 19.30 och jag strax efter.
Söndagens tävling var på Föllingesjön och i strålande sol. Förutsättningarna var förutom träningsvärken från gårdagen, rätt så goda.
Föret var även på denna sjö väldigt tungt men ändå bättre än lördagens skitföre.
Däremot var fisket om möjligt ännu sämre.
Så alla tankar på att avancera i prislistan försvann redan efter en halvtimme. Man fick en fisk i vart tionde hål och det var ungefär detsamma för de flesta.
Jag vägde in 1690 gram och Esa gnetade ihop 2500 g medans Frasse fick 474 gram.
Så laget slutade på en för oss ganska hedrande 6:e plats och vi fick varsin utelampa.
Individuellt så får jag hänvisa till resultatlistan som kommer ut på jämtkrokens hemsida så småningom.

Jag brukar säga attt man lär sig alltid nåt även när det går dåligt. Men denna gång så tror jag inte att jag lärde mig ett enda dugg.

Men som alltid när det går lite tyngre så är det bara att komma igen. Så nu är fokus på nästa helgs tävlingar och då hoppas vi på ett mer normalt fiske.

/Peter

5 kommentarer:

/ Lopez sa...

Takk for at du deler isfiskeopplevelser fra Sverige Peter :) Det var også flott å se at flere av mine kunder kom på topp under denne konkurransen.

Jeg ønsker å sponse 1 stk. " Elite Skandinavia" til total vinneren av SM isfiske og som takk for responsen mine konkurranse varpestikker har fått blandt dere i Sverige :) Om du har kontaktperson kan du være så vennlig og ber ham kontakte meg på martin@lopez.no slik at jeg kan sende denne i tide ?
Takk på forhånd :)

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Hej.
Vad kul att du läser min blogg.
Väldigt snällt av dig att vilja sponsra vårt SM.
Jag själv kommer att hålla i arrangemanget med parallelltävlingarna under SM:et och jag sitter med i arbetsgruppen.
Så du kan skicka spöt till mig så ser jag till att den med den tyngsta påsen på det individuella SM:et får det som pris.
Vi läser då upp att det är du som sponsrat det.
Min adress är:
Peter Forsberg
Fågelgränd 1b
852 35 Sundsvall
Sweden
+46703052574 är mitt mobilnummer.
Än en gång, mycket tack.
Med vänliga hälsningar
Peter

/ Lopez sa...

Flott Peter :)

Da signerer jeg 1 stk. " Elite Skandinavia" med "Vinneren SM Pimpel 2012" ( er det rett skrevet eller har du andre forslag?)og som sendes til deg :)

Hilsen
Martin Lopez

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Det blir bra.
Mvh
Peter

Martin Lopez sa...

Hei igjen Peter.
Da er 1 stk. "Elite Skandinavia" signert til totall vinneren av Pimpel SM- på veg til deg :)

Lykke til med arrangemengen og med ønsker om fint vær-

Fint om du sier ifra når den er fremme hod deg :
martin"at"lopez.no

Hilsner fra Norge
Martin Lopez