tisdag 10 april 2012

En av våra fiskekamrater avled i lördags

Duktige fiskaren Lauri Halsinaho, Katrineholm, gick bort i lördags efter tävlingen på Malmsjön.
Trots intensiva upplivningsförsök och rådiga ingripande av fiskekamrater, bl a Peo Nilsson och Anders Bergman så gick hans liv inte att rädda.
Jag kände inte Lauri mer än att vi hejade på varandra när vi träffades på tävlingarna under åren men det känns väldigt tragiskt när något sånt här inträffar.
Jag åkte själv på en hjärtinfarkt i oktober förra året och jag vet hur fort det kan gå.
Medelåldern inom tävlingsfisket blir allt högre och tyvärr så kommer säkerligen fler av oss att råka ut för problem med hjärtat under eller i samband med tävling. Kombinationen av spänning och fysisk ansträngning kommer alltid att finnas där.
Så därför är mitt förslag till fiskeklubbarna i landet att om möjligt införskaffa så kallade hjärträddare. När man har större arrangemang liksom DM, SM och större tävlingar så skall det finnas en sådan på plats.
Det är inte alltför sällan som tävlingarna ligger avsides där det tar tid för ambulans att komma och då kan en sådan hjärträddare var livsavgörande.
När något så tragiskt inträffar så tror jag att vi alla får oss en tankeställare om att vi inte lever för evigt.
Mina tankar går till Lauris nära och kära.
/Peter

Inga kommentarer: