tisdag 10 april 2012

Sammanfattning av Påskdagen och Annandag Påsk



På söndagen genomfördes Vikinganappet på Revsundssjön. Denna tävling har jag fiskat sedan jag började tävla i början av åttitalet.
Genom åren så har fiskare från hela landet tävlat om äran att kunna kalla sig vinnare av Vikinganappet som kanske är lika svårt att vinna som ett SM.
Vinnarvikten i början på och i mitten av åttitalet låg på mellan 2-3 kg.
Idag krävs att man har mellan 15-20 kg för att vinna. Om den utveckling beror på att det blivit mer eller större fisk, bättre fiskegrejer eller om vi pimpelfiskare blivit duktigare, det är svårt att svara på. Troligtvis är det en kombination av alla dessa faktorer.
Årets segrare heter Martin Södergårds och hans bedrift bestod inte bara i att dra upp mer än 16 kg abborre. Han gick dessutom ca 6-7 km enkel väg för att komma till fiskeplatsen. lägg sedan till att han bar in denna vikt lika långt, så är han en värdig segrare.
Lars-Erik Johansson från Hugget, Bergsjö segrade i herrveteranklassen på dryga 10 kg.
Tvåa i herrklassen blev Erik Södergårds, kusin till segraren på 9 kg.
Jag slutade 3:a i herrklassen på 8,6 kg och det var jag nöjd över.
Lotta Engvall vann damklassen på ca 9 kg.
Anne slutade 4:a eller 5:a i damklassen.
Övriga vinnare och placeringar hittar ni inom kort på Sundsjöfiskarnas hemsida.

Kvällstävlingens resultat hänvisar jag också dit. Noterbart är att paret Magnusson vann varsin klass.

Annandagens tävling avgjordes på Sundsjön och snacket innan var att nu skulle det bli rekordvikter då hela sjön skulle släppas.
Min taktik förändrades dock inte av den vetskapen utan jag följde min ursprungsplan att gå till vänster. Detta beslut kändes som mycket felaktigt efter första halvtimmen när jag inte hade känt en fisk. Men sedan fick man lite nytta av att man tävlat så många år på dessa vatten.
Jag hade en liten fläck som jag jämt började på för ca 8-.10 år sedan och dit gick jag nu.
Första hålet 2kg, andra hålet 3 kg och tredje hålet 3 kg. Sedan fick jag lite sällskap och fisken blev skygg men började nappa igen på slutet och jag fick ihop drygt 12 kg vilket räckte till ytterligare en 3:e plats.
Segrade i herrklassen gjorde Erik Tikkanen på 16 kg. Tväan hade bara några gram mer än mig.
Lars-Erik Johansson, Bergsjö häll sig även på denna tävling långt framme och slutade tvåa eller trea i veteranklassen med sina dryga 9 kg.
Vinnare av damklassen blev Malin Olofsson som fick ihop 12 kg hon med. Noterbart är att hon hade 20 gram mer än mig men till min förmån kan sägas att det var på min krok hon vann. Grattis!

Så sammanfattningsvis så måste jag säga att resultatmässigt med två tredjeplaceringar och relativt bra med fisk så måste jag vara nöjd med påskens sista två dagar.
Lägg dessutom till trevligt sällskap och fina fiskevänner så blir betyget mer än väl godkänt.
/Peter

2 kommentarer:

Malin sa...

Tacka Anne ännu en gång för himla trevligt sällskap å för att jag fick en av dina krokar av henne, utan den hade ja nog inte fått ihop 12080 gr å slagit dig med 20 gr:D

Hoppes ja snart får träffa på er igen, Kramar Malin

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Anne hälsar och om trevligt sällskap tycker hon dito.
Jag får väl göra några fler sådana krokar åt dig till nästa säsong.
/Mvh
Peter