onsdag 2 maj 2012

Söderhamnsån 1:a maj

Jag brukar försöka att deltaga i någon av de första tävlingarna i Söderhamnsån varje år och oftast blir det på 1:a majtävlingen.
Så jag bestämde mig för att fara ned och hoppades som vanligt på att det skulle vara ett sådant kanonfiske som jag fått uppleva ett par gånger.
Det började väl hyfsat med några fina mörtar långt upp i ån, men det var alltför långt mellan nappen så jag förflyttade mig en hel del. Jag fick några ströfiskar här och där men som vanligt, tänkte jag säga, så hittade jag inte på ett riktigt bra fiske förrän det var för sent. Tydligen var det bästa fisket i hamnbassängen och de sista 15 minuterna fick jag säkert hälften av mina 5, 5 kg.
Den vikten räckte inte till mer än en 9:e plats men fiskekamrat Leif Frank fiskade bättre och med sina 6880 gram blev han 2:a i Herrseniorklassen.
Tomas Wiström, Y-Kroken blev 5:a på 5,8 kg och vann gjorde en kille vid namn Tomas Nilsson på 9,7 kg.
Tyngsta påse för dagen hade en äldre herrveteran vid namn Ove Larsson på drygt 10 kg.
Krister Hamrin, Y-Kroken slutade 2:a i herrveteranklassen på 8,5 kg.

Så sammanfattningsvis kan man väl säga att det var ett normalt fiske om man ser till vikterna men om man ser på vad Söderhamnsån brukar leverera den här tiden på året så var det riktigt dåligt.
Nästa tävling för min del blir den 9:e maj då mäskserien i Västernorrland startar på Nässjön.

/Peter

Inga kommentarer: