lördag 30 juni 2012

Rafflande på Raftsjön

Regnet vräkte ned i Sundsvall när vi satte oss i bilen för att köra de dryga 22 milen till Raftsjön, Hammerdal, för att deltaga i den av Ulriksforsarna arrangerade metartävlingen.
Ju längre in i Jämtland vi kom så blev vädret bättre och bättre.
En liten miss i den, i mitt huvud inbyggda GPS:en, gjorde att vi avvek lite från den ordinarie rutten, men vi kom ändock fram i tid.
Ca 30-talet startande från både Jämtland och Västernorrland gav sig ut för att hitta en lämplig fiskeplats och jag upptäckte att mitt löfte om att endast fiska med fyrametersspö och endast lina och krok, var återigen brutet. Bottenmetespö, kastmetespö och tre metspön i varierande längder var min packning denna gång.
Mycket svårframkomlig, tät skog gjorde att jag valde en plats lite närmare starten än jag hade tänkt från början. Det började ändå hyfsat men fisken (mörten) var lite för få och alldeles för små. Men jag chansade på att det såg likadant ut för de flesta.
Som vanligt hade jag fel.
Hans Borgström vägde in 9300 gram vilket skulle visa sig räcka till vinst och 2000 kr.
Tvåan och trean hade över åtta kg och sedan föll det eftersom. Mina 3500 gram räckte inte till någon framskjuten placering. Anne har liksom mig inget flyt för tillfället och hade dryga halvkilot. Gustaf slog iallafall personligt rekord med 2400 gram.

Alla fick pris och trots att många blev väldigt oroliga ett tag när duktige fiskaren Mikael Wiström inte hade kommit in till invägning långt efter ingångstidens slut så slutade det hela bra när en svettig Micke äntligen kom tillbaka efter en timme.
Han är som bekant en jäkel på att gå men denna gång gick han lite för fort och kom lite vilse.
Ett dyrbart misstag som kostade honom segern då hans påse vägde 10,6 kg med säkert ett par kilo borttappad fisk ur trasig påse.

Det viktigaste var dock att det inte hade hänt honom något.

Utmattningen efter den tunga promenaden samt för lite att dricka gjorde att han fick vätskebrist och för en kort stund så tappade han medvetandet på matstället i Hammerdal där vi stannade för lite käk.
Jag hoppas att han är helt återställd nu så att han kan börja ladda inför nästa tävling som garanterat kommer att ha en revanschsugen kille på startlinjen.

Fullständig resultatlista kan ni hitta på Ulriksforsarnas hemsida.
/Peter

Inga kommentarer: