lördag 7 juli 2012

Storsjön i Östersund var lika svår....

....fiskad som vanligt.
Trots att fredagen bjöd på sommarens varmaste dag och vinden låg på från söder, så blev LT-nappet en svårfiskad historia.
Säkerligen ett 50-tal deltagare hade tagit sig till Storsjön för att försöka dra upp någon eller några av de fina harrar, abborrar eller sikar som brukar vara de vanligaste fångstarterna.
Jag och Anne startade bredvid varandra. Hon med 7-metersspö och jag med bottenmete.
På mina första fem kast hade jag tappat 3 blysänken och två fiskar av okänd art.
Efter ytterligare några omknytningar så gick även jag över till traditionellt metspö och vips så försvann flötet och min första fisk för dagen var ett faktum. En abborre på ca 10 gram. Ett snabbt utlägg och flötet sjönk direkt. Men denna gång så var det en betydligt större fisk. En stor harr visade sin vackra ryggfena men tyvärr så gick den loss ganska omg.
Anne fick också en lika liten abborre innan jag bestämde mig för att ta 5 metersspöt och gå och doppa lie i luckorna mellan de övriga fiskarna.
Jag hann inte mer än 20 meter innan flötet försvann. En snabb krokning och spöt stod som en pilbåge. En ståtlig harr på dryga halvkilot hade nypit masken och hade jag inte fått lånat håven av en kille från Hälsingland så vete tusan hur det hade gått.
Stärkt av den fina fisken så gick jag vidare och det dröjde inte länge innan nästa halvkilos satt på kroken. Denna gång försökte jag lyfta den utan håv men det var inget lyckat beslut. En snabb knyck från den fina harren och vips, så var den borta.
Sedan blev det inget mer hugg förrän jag kom tillbaka till vår startplats.
Jag lade ut flötet och det försvann direkt. Även denna gång så kände jag att det var en stor fisk men den släppte också. Med fem minuter kvar så sjönk Annes flöte lika hastigt och när hon krokade så satt fisken kvar. En harr på ca 4 hg hade tagit hennes mask och med håven och lite akrobatik så lyckades hon landa den.
Min slutvikt på två fiskar slutade på 538 gram. Anne vägde in 396 gram och jag förbannade de fiskar som jag hade tappat när vinnarvikten lästes upp till drygt 1300 gram.
Det hade jag garanterat haft bara på de harrar som jag tappade.
Men så är det och de flesta hade nog en och annan tappad fisk under tävlingen.
Men för min egen del så är det bra för mitt självförtroende att iallafall få tro att jag skulle ha vunnit om bara jag fått upp de jag tappade.
Det är det som gör att man troligtvis står på startlinjen även nästa år när LT-nappet går av stapeln trots att det, om man ska vara ärlig, är ett av de absolut sämsta fiskena av alla tävlingar man är på.

Imorgon är det Tynderösumdet som gäller och det ska bli väldigt spännande och roligt.
/Peter

Inga kommentarer: