tisdag 25 september 2012

Förberedelser inför den kommande pimpelsäsongen

Jag såg på väderleksrapporten att det skulle vara minusgrader lite längre in i landet och plötsligt så insåg jag att det bara rör sig om några veckor innan man kan vara på is igen.
Fantastiskt.
Så igår putsade jag en jädra massa pirk. Bytte linor på ca 20 spön. Bytte ut gamla panglänkar mot nya och såg till så att isdubbar, isgaloscher och varma strumpor finns till hands när det blir dags.
I samband med detta arbete så börjar man också omedvetet att börja tänka på vad man ska kunna hitta på för nya färgkombinationer på krokarna.
Kan man kanske färgsätta pirkarna?
Kan man knyta pirkarna på något annat sätt så att dom får en ännu mer attraktiv gång?
Behöver jag ha 0,20 mm:s lina?

Ja, massor av tankar börjar fara runt i skallen och oavsett om det finns någon ny, bra, revolutionerande tanke med bland dessa så är känslan av att det kan vara möjligt enormt skön.

Nu väntar jag bara på att få in tävlingskalendrar för den kommande pimpelsäsongen från olika distrikt så att jag kan publicera dom här på bloggen.

Den tidigaste ispremiären för min del i mina hemtrakter var för ca 10 år sedan när jag var på en lite tjärn som heter Vrångtjärn, Norrhassel. Det var den 24:e oktober och isen var ca en dec tjock och jag hade drygt 9 kg på 3 timmars fiske.
Kanske blir det en ännu tidigare ispremiär i år, vi får se.
/Peter

Inga kommentarer: