söndag 9 december 2012

Första tävlingen för denna säsong

blev en riktig katastrof.
Jag hade förberett mig på bästa sätt. Nya linor, putsade pirkar, nygjorda krokar och en vidunderlig motivation.
Anne och jag begav oss mot Bollstabruk, väster om Kramfors för att deltaga i den av Triana anordnade pimpeltävlingen på Skällsjön.
Ca 20 tappra slöt upp och trots ett ymnigt snöfall så kunde man se förhoppningarna i allas ögon.
Visst hade jag hört att det var en trögfiskad sjö, men detta var löjligt. Efter en dryg timme och ett trettiotal borrade hål så hade jag inte känt en fisk, ej heller sett någon annan få nåt annat än en gädda.
Så när jag kom till Anne och hörde att det var lika illa för henne så bestämde vi oss för att avbryta tävlingen och fara hem. Man ville ju kunna skylla på att vi bara fiskade drygt en timme.
Vinnare blev Ove Johansson på 8 hg. 2:a Håkan Jonsson på dryga 6 hg. Micke Wiström blev 6:a på 2 hg och det var fler än jag och Anne som fick gå hem med fulnamnet.
Kanske berodde det dåliga fisket på det decimetertjocka snötäcket eller så var det helt enkelt en fruktansvärt dålig sjö.
Men men, nästa helg börjar Sundsjöfiskarnas pimpelserie som jag vunnit två år i rad, så kanske kan man återfå självförtroendet då man kommer på en riktig jämtlandssjö.
/Peter

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk att det kan gå fel även för rutinerade "rävar"som du ! Det inger ju hopp åt oss glada amatörer ! Det är bara att bryta ihop och komma igen ! Hälsn. Kaj.