tisdag 18 december 2012

Storabborrarnas huggsexa

Jag fick ett par timmar över idag så jag tog skryllan och borren i bilen och begav mig till Rännösjön i Matfors. Denna sjö har bjudit mig på otroliga fisken ibland och är min favoritsjö då det gäller storabborre.
Hela sjön har legat i minst tre veckor men all snö som kommit har tydligen gjort så den is som hann frysa till några centimeter fortfarande bara är några centimeter.
Jag blev lite skraj när jag gjorde mitt första hål och jag var igenom på fyra varv.
Fast suget efter storabborren var starkare än min rädsla för dåliga isar.
Det blev till att sicksacka mellan vindvakarna och rätt var det var så tog det tvärstopp när jag skulle göra ett lockryck.
Jag kände direkt att det var en riktig fisk och även fast jag fick släppa lite lina på den så kom abborren ganska smidigt in i mitt 115 mm:s hål.
En fin bit som jag uppskattade till ca 16-1700 gram.
Ned med pirken och den hann inte ens nå botten innan linan slackade. Ett mjukt mothugg och jag kände omgående att detta var en ännu större fisk.
Jag fick upp den mot hålet ett par gånger innan den drog iväg ett tiotal meter. På tredje försöket så får jag syn på abborrens enorma huvud och hur mycket jag än försökte att styra in huvudet i hålet så gick jag bet. Det var omöjligt.
När den sedan fick förnyade krafter och jag hade tappat lite fokus så gick den enorma abborren lös och jag förbannade mig själv över att inte ha tagit med en större borr.
Utifrån den erfarenhet jag har av stora abborrar så uppskattar jag vikten på denna till en bra bit över två kilo.
Jag borrade ett nytt hål och fick genast en ny på kroken. Denna vägde dryga kilot och fick gå tillbaka. två bomhål innan ytterligare en kilos kom upp och fick vända tillbaks.
Sedan var det helt otroligt. Jag hade 6-7 abborrar på rad som jag omöjligt kunde få upp genom hålet.
Två tappade Pipa 45:er och två Lila mums stl 12 senare så fick jag några 7 hg:sar som jag tog reda på.
Som sagt, detta var ett av de roligaste fiekupplevelser jag haft även om jag tappade de flesta.
Men jag fick uppleva tyngden och spänningen och det är ovärderligt.

Nu blir det inget fiske förrän på torsdag och då får vi se om de stora fortfarande är i tagen.
/Peter





Inga kommentarer: