onsdag 23 januari 2013

2 timmar på Björköfjärden

Steve Jakobsson från Dalarna ringde i helgen och berättade att han skulle åka upp till Sundsvall på onsdagen för att titta på en bil. Fisketokig som han är så ville han självklart passa på att fiska en stund på Björköfjärden när han ändå skulle hitupp.
Jag fick ju också en anledning till att fara ut på Björköfjärden så här mitt i veckan.
Steve och hans 2 fiskekompisar skulle titta på bilen vid halvniotiden och sedan skulle dom dra ut till Björkön.
Jag gjorde mig färdig och gav mig iväg hemifrån strax efter åtta för att vara ute på fjärden strax före nio.
Jag gick rätt så långt ut trots att föret inte var det allra bästa. (1 dm vinddriven snö ovanpå den 40 cm tjocka isen).
De tre första hålen gav inget men i det fjärde så fick jag ett tiotal abborrar på ca hektot.
Jag släppte tillbaka dom och borrade mig vidare. De följande tre hålen gav ca ett kilo per hål men de riktigt fina abborrarna på 2-3 hg lyste med sin frånvaro.
Jag hade fiskat på mellan 8-10 meters djup men beslöt mig för att gå närmare land och leta lite grundare vatten.
Steve ringde och sa att de var på väg ut efter ett lyckat bilköp men sedan bröts det och min mobil blev tom på ström.
Första hålet närmare land mätte ca 6 meter och jag hann inte göra första lockrycket innan dagens första tre hektos satt på.




1 hål och 25 minuter senare hade jag 10 kg prick i skryllan.
Jag gick 100 meter och slog ett nytt hål. Likadant. Bara två till fyra hektos abborrar och fast jag returnerade all resterande fisk så uppskattar jag vikten i det sista hålet till ca 8-9 kg. Detta på en halvtimme. Helt sjukt.
På kvällen ringde Steve och rapporterade om ett fint fiske för deras del. Steves ena kompis hade ca 25 kg och Steve själv 17-18 kg. De hade fått en hel del 4 hg:s fiskar så maten var räddad ett tag framåt nu.
/Peter

Inga kommentarer: