onsdag 20 februari 2013

Rödingsfiske på Vivstavarvstjärn

Då man som jag är en passionerad tävlingspimplare är det inte alltför ofta som man tar sig tid för att pimpla något annat än abborre.
Men då fiskekamraten Sture ringde och frågade mig om jag ville följa med och fiska röding så tvekade jag inte.
Onsdagen bjöd på en strålande solig dag och bara ett par minusgrader.
På det, en kaffetermos och några mackor med stekt ägg, så var man laddad för några timmars rödingsfiske.
Sture, som är en väldigt duktig fiskare, visade mig sina nya lysblinkar och speciella mormyshkor som han brukar ha framgång med. Jag valde dock ett traditionellt Kaitumblänke med en ljusgrön mormyshka under.
Vi hade väl fiskat i fem minuter när Sture skrek till;-Jädrar vilket hugg.
-Hur djupt fiskar du? frågade jag.
-Ca en och en halvmeter under isen bara, sa Sture.
Jag gjorde ett nytt hål och bara efter en liten stund så högg en fin röding på ca 7-8 hg.
Härligt, sa Sture, men sist jag var här så fick jag 4 st som vägde nästan 4 kg tillsammans.
Några såna där små tog vi inte upp.
Han skrattade gott och jag insåg plötsligt vilken tur jag har som får uppleva en sån här dag med bra fiske och trevligt sällskap.
Såna minnen har man kvar hela livet.
/Peter

Inga kommentarer: