söndag 17 mars 2013

39:e Älgeredspimpeln avgjord

Betydligt mildare idag när vi begav oss till Hälsingland för att deltaga i en för mig klassisk pimpeltävling, Älgeredspimpeln.
Den första gången jag deltog var jag 17-18 år och det var en folkfest. Iggesundsgänget spelade och det var ca 250 deltagare.
Vi var i valet och kvalet igår om vi skulle åka till Kälarne, Älgered eller Öbackas pimpeltävling, men till slut bestämde vi oss för Älgered.
Betydligt färre deltagare där idag mot vad det brukar vara men ändå många duktiga pimplare.
Jag fick en dålig början på tävlingen och hade bara tre abborrar efter en timme men sedan hittade jag på lite och fiskade upp mig.
Anne började med några fina abborrar och tappade dessutom en bjässe som säkert var på över kilot.
När de tre timmarna hade gått så kunde jag väga in 3971 gram vilket räckte till en hedersam fjärde plats.
Trean Lars-Erik Johansson hade 3990g och tvåan, Nisse Hansson hade 4100 gram. Segraren från Voxnadalen som jag tyvärr glömt namnet på vann på 4,9 kg varav han hade 2 abborrar på kilot och några på halvkilot.
Bäste dam hade 4,8 kg och Anne slutade även hon fyra i damklassen på sina 781 gram.
Juniorklassen vanns av Ove Petterssons son på 2,3 kg.
Nästa år firar Älgeredspimpeln 40 år och då hoppas dom att kunna lägga tävlingen på en dag när det inte kolliderar med så många andra tävlingar.
På vägen hem fick jag rapport från Peo om hur det hade gått i Kälarne på Fisksjön. Hasse Magnusson och nån kille från Sveg vann på 22 kilo. Bengt Åström och någon av de duktiga norska fiskarna blev tvåa på dryga 21 kg.
Ca 60 deltagare, soligt men en isande vind under tävlingen fullbordade en fin dag i Kälarne.

/Peter

Inga kommentarer: