lördag 16 mars 2013

Trea på Hemsjön, Kälarne cup

Återigen en väldigt kall morgon när jag och Anne satte oss i bilen i Sundsvall för att bege oss till Kälarne och Hemsjön för att fiska helgens första tävling.
Som vanligt var det väldigt många meriterade fiskare som ville vara med och fajtas om priserna. Bl a så bidrog Norge med ett flertal duktiga fiskare som har ca 80 mil enkel väg hemifrån att köra.
Då jag ifjol blev tvåa på sjön så var min taktik ganska klar. Börja där jag började ifjol och när fisket avtagit så skulle jag flytta mig mot starten.
Nu blev det inte riktigt som jag hade tänkt.
Men det började enligt planen. Första abborren i första hålet tog när jag mätte djupet. Den följdes av kanske 25-30 st till.
Sedan fisk i nästan alla hål. Varierande storlek men kanske snitt på 40 gram första timmen. Vi var ett tiotal fiskare som trängdes om platserna på det ganska begränsade utrymmet. Micke Renman satt i sitt första hål en hel timme och berättade att han fått 137 mörtar där. Lucan från Norge fiskade bredvid mig och hans varpteknik var väl värd att beundra.
Men precis som i fjol så avtog fisket markant efter en och en halv timme och jag blev, precis som ifjol kvar. Jag trodde att det kanske skulle bli gammelhålsfiske men tyvärr, så blev det inte.
Så sista två timmarna fick man borra och nöta upp nån fisk här nån fisk där. Men vid invägningen hade jag fått ihop 11971 gram, vilket räckte till en tredje plats bakom Janne Johansson som vann på 13100 och tvåan Erik Andersson på 12,1 kg.
Herrveteranklassen togs hem av Bosse Nässén på 12,4 kg och hans kära, Siv Gidhammar segrade i damklassen på ca 7,7 kg.
Tony Åström vann ungdomsklassen på 9,1 kg före Oliver Nord på dryga 6,5 kg.
En vrålförkyld Anne, fick ihop drygt 3,5 kg och det var en bedrift med tanke på hur sjuk hon var imorse.

Jag är relativt nöjd med resultatet men inte med att jag inte fullföljde min taktik, men man lär sig av sina misstag så nästa år kanske...

Det som gjorde mig allra gladast idag var när Leif Frank gav mig min nylackade borr. Han är fantastiskt duktig och borrarna blir förutom att de ser nya ut, personliga och snygga. Tack Leif.
/Peter


Inga kommentarer: