söndag 21 april 2013

Bensjöns abborrar var svårflirtade

Men inte för Daniel Eriksson som med dagens tyngsta påse på 11300 gram vann ännu en seger i vinter.
Strålande sol, kanonföre på isen, 120 startande och vinterns näst sista pimpelhelg, borgade för en spännande tävling på den normalt så fiskrika Bensjön.
Dock hade vinden vänt från nordvästlig igår till nästan ren sydlig idag. Om det spelade in eller om fisken inte har hunnit återhämtat sig efter alla tävlingar på Bensjön, det får vara osagt.
Jag började mitt fiske mitt på sjön och jag träffade "rätt" redan i första hålet. Mitt på gräsgrundet. Det enda som saknades var fisken som absolut inte var där idag.
Det blev till att borra och prova olika djup. En och annan ströabborre kom upp innan jag stötte på Peo Nilsson som berättade att han fått ett kilo i ett hål.
Nästa hål jag borrade gav även mig ett kilo och hoppet återvände.
Längre ut satt Daniel Eriksson och varpade upp abborre efter abborre. Jag visste att det fanns ett grund där han satt och när jag kom ut till honom hade han redan fått 5 kg där.
Sedan började han dra i ett annat hål medan jag bara fick 2-3 i mina.
Till sist hittade jag ett trekiloshål men det var också slutet på fisket på det grundet.
En lång promenad till startviken och sedan bara ströabborrar till dess att tävlingen var slut.
Jag träffade Anne och hon hade ca 3 kilo plus att hon fått en öring på 2-3 hg som hon släppte tillbaka. Den vikten gav henne en sjätte plats i damklassen och två par ullstrumpor i pris.
Mina 5995 gram räckte inte till någon framskjuten placering men men, det är en helg kvar innan fiskegrejerna åker in i garderoben.
Herrveteranklassen vanns av Kurt Gullbrandsson på drygt 9 kg.
Gun-Britt Magnusson segrade i damveteranklassen på 7,6 kg.
Damklassen togs hem av Gunilla öhgren på 6,7 kg.

Nu ser jag fram mot tävlingarna i Strömsund nästa helg. Lördag Gåxsjön i Lövberga och söndag Gåxsjön i Kauksåsen.
/Peter

Inga kommentarer: