lördag 20 april 2013

Pierre Östlund vann på Grännsjön

Senaste gängen jag var med och tävlade på Grännsjön var för 13 år sedan. Det jag minns bäst var att jag hittade ett grund i slutet på tävlingen och där fick jag säkert 3-4 kg på kort tid. Jag minns också att det var bra medelvikt på de nästan kolsvarta abborrarna.
Så att jag och Anne försökte starta i närheten av det grundet var ganska självklart.
Nu missade vi grundet med 100 meter och våra första hål krävde mycket lina på spolarna då det var 20 meter djupt där.
Men i tredje hålet så var vi i närheten av grundet och Anne träffade prick och fick ett tvåkiloshål.
Jag fick några enstaka 50 grammare men det var precis på grundtoppen de fina abborrarna stod.
Efter ett gediget borrande och sökande så drog vi oss närmare land och där hittade även jag på lite bättre fisk.
Anne fick flera 2-3 hektosabborrar och jag började tvivla på mina grejer. Men det "roliga" var att vi hade exakt likadan pirk och krok så jag kunde inte skylla på det heller.
Vid invägningen så visade det sig att Annes 5277 gram räckte till en andra plats i dam/damvet-klassen och mina 3315 gram räckte till en tredje plats i herr/herrveteran-klassen.
Dagens tyngsta påse hade Pierre Östlund som fiskat ihop dryga 11 kg.
Näst tyngsta påse och segrare av äldre herrveteranklassen blev Håkan Hamrin på drygt 8 kg.
Segrarinnan i damklassen, som jag glömt namnet på, hade iallafall 6,8 kg.
Noterbart är att Pierre fick nästan all sin fisk i ett och samma hål. Likaså för damsegrarinnan.
Iallafall en rolig sjö och tävlingen avgjordes i strålande solsken om än lite blåsigt. Isen var helt ok att gå på och rätt så lättborrade 40-50 cm.
Imorgon så blir det Bensjön och jag hoppas på ett riktigt bra fiske.
/Peter

Inga kommentarer: