lördag 13 april 2013

Börre vann på Borgsjön

SMHI hade lovat snö, kanske tom snöblandat regn hela lördagen men till oss deltagande fiskares stora lycka så hade dom fel igen. kanonföre på isen och sol nästan hela tävlingen gjorde att de fem timmarna utan vidare gick att härda ut trots att det inte var det bästa fisket som Borgsjön bjudit på.
ca 50 st hade slutit upp och det var deltagare från Norge, jämtland, västernorrland, ångermanland och dalarna.
Jag och Anne började ca 2 km från starten på ett så kallat säkert ställe men efter fem bomhål så drog jag mot land och hittade lite ströfisk men inget som skulle kunna bidraga till någon framskjuten placering.
Innanför mig bara ett femtiotal meter bort såg jag att Börre satt med sitt varpspö och fick rätt så bra med fisk. Men jag ville hitta nåt eget så jag gjorde en rundtur på en halvtimme där jag endast lyckades få en enda abborre.
Sedan gick jag förbi Börre och fick ett par hyfsade hål. Dock så tyckte jag inte att fisken tog som jag ville.
Det blev att nöta på. Nya hål och sedan prova lite gammelhål och en och annan fick jag men absolut inget race i nåt hål.
Vid invägningen så var det tydligt att flera andra hade haft race i sina hål.
Börre, som fiskat singelmormyshka, vägde in dagens tyngsta påse på drygt 17,7 kg.
Tvåan hade drygt 8 kg och hette Björn Widerberg. Jag slutade femma i herrklassen på 6,2 kg.
Herrveteranklassen togs hem av Lars Gullstrand på dryga 13 kg. Tvåan hade också 13 och trea blev Arne Carlsson på 10,8 kg.
Damveteranklassen tog Ellenor Johansson hem. Hon hade 8,5 kg.
Damklassen vanns av Carina Widerberg på över 9 kg. Börres sambo tvåa på 3,9. Anne slutade trea på ca 3,5 kg.
Fullständig resultatlista kommer inom kort att läggas ut på Sundsjöfiskarnas hemsida.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att de som fiskade singelmormyshka eller balanspirk var de som vägde in de tyngsta påsarna. Kanske något att tänka på för oss andra till de tävlingar som återstår denna vinter.
/Peter

Inga kommentarer: