söndag 14 april 2013

Bosse tog hem Hedsjöpimpeln



Jag, Anne och Micke Wiström for tidigt i morse för att vara med på den 18:e upplagan av Hedsjöpimpeln. Tävlingen som förmodligen har det största prisbordet i Sverige.
Vi vet sedan tidigare år att det brukar vara ganska så svårfiskat på den relativt lilla sjön då man ska tampas med 4-500 andra pimpelfiskare.
Men samtidigt så vet jag att det är fullt möjligt att komma långt upp i resultatlistan om man har lite flyt. Jag har haft förmånen att få vinna denna tävling två gånger men jag har också varit väldigt långt ned i prislistan.
Denna gång så stannade deltagarantalet på 440 st fiskare, kanske mycket beroende på att man körde Lofssjöpimpeln samma helg.
Jag hade bestämt mig för att gå längst upp till vänster och starta där jag vann min andra seger.
I första hålet fick jag två små abborrar och jag hann även få fem, sex stycken i andra hålet innan folk började att borra runt omkring mig.
Jag insåg att det inte fanns tillräckligt med fisk på det begränsade området så jag började att fiska mig ut från viken.
Men tyvärr så var det en sån här dag som de fina hålen lyste med sin frånvaro.
När jag kom ut mitt på sjön så träffade jag Jens Johansson som hade fått en riktigt fin abborre på hela 1,6 kg. Jag slog ett hål en bit därifrån och fick min största fisk för dagen, en abborre på 150 gram. Men resten av mina fiskar det var 5-10 grammare så att jag vägde in 1384 gram det var lite överraskande i positiv bemärkelse.
Anne fick ihop 1157 gram och Micke lite mindre. Men dagens suverän gick det inte att göra något åt. Bosse Nässén hittade mört och vann överlägset med dryga 5 kg. En gräsklippare fick göra Bosse och Siv sällskap hem från tävlingen.
Dagens tvåa var gårdagens segrare. Börre Omang fiskade återigen bra på Hedsjöpimpeln och fick ihop 3,9 kg.
Steve Jakobsson blev med sina 2,7 kg inte bara i toppen på tävlingen utan även bäst i bilen. Det gör säkert resan hem till Falun lite lättare.

Återigen ett klanderfritt genomfört arrangemang och jag liksom alla jag pratat med hoppas att Hedsjöpimpelns 19:e upplaga går av stapeln nästa år.

/Peter

Inga kommentarer: