fredag 3 maj 2013

Sammanfattning av Pimpelsäsongen 2012-2013

Jag gick precis igenom de inlägg som jag gjort under den gångna pimpelsäsongen och jag blev överraskad i positiv bemärkelse. Känslan jag hade efter årets sista pimpeltävling var att jag nog hade gjort den sämsta pimpelsäsongen på många år. Men jag tror att jag hade fel där.
När jag sammanfattar mina tävlingar så har jag 5 st 1:a placeringar, 5 st 2:a placeringar och 3 st 3:e placeringar.
Medelvikten på dessa 13 tävlingar blev 7014 gram.
Snittvikten på de fem första placeringarna blev 9247 gram. På andra placeringarna, 5589 gram och på tredje placeringarna, 5670 gram.
Dessa vikter är i snitt lägre än förra årets vikter.
Ifjol hade jag en snittvikt på 4 vunna tävlingar som låg på 16 525 gram, vilket är en markant skillnad.
Orsaken till det ligger nog i den tuffa vinter som vi haft med mycket snö och kyla.
Förutom dessa resultat och en hel del fjärde och femteplaceringar så har jag kvalat in till SM nästa år, både individuellt och i lag. För tredje året i rad vunnit Sundsjöfiskarnas pimpelserie samt blivit klubbmästare i Y-Kroken.
Jag har fått en abborre på 1799 gram samt klarat mig från förkylningar hela vintern. Peppar,peppar, ta i trä.
Så även om säsongen slutade lite sämre än vad jag hade hoppats på, så får både jag och Anne vara nöjda med pimpelvintern 2013.
Anne, som är relativt ny i tävlingskretsar har utvecklat sitt fiske enormt under den här vintern och jag tror och hoppas att hon blir ännu duktigare till nästa säsong och då får nog damerna lära sig hennes namn på riktigt.
Det jag också måste nämna i denna sammanfattning är hur roligt jag tycker det är med fiskare som läser min blogg och kommer fram och presenterar sig på tävlingar då vi träffas.
Jag hoppas att det jag skriver även i fortsättningen skall vara så pass intressant att ni fortsätter att läsa bloggen. Jag ska lägga in mer tips både för sommar och vinterfiske som ni kanske kan ha nytta av i ert fiske.
Ett tips som jag gärna vill lägga ut nu är till de tävlingsledare inom Västernorrland, hälsingland och jämtlands distrikt, som är med och ansvarar för att tävlingskalendrarna skall komma ut till varje säsong.
Efter att ni fått in de tävlingar som de klubbar och föreningar i ert distrikt, vet att dom skall arrangera, kontakta då de andra distriktens tävlingsledare och kör ett telefonmöte och försök att lägga tävlingarna så att de inte kolliderar. Det går inte med alla tävlingar, det vet jag, men de stora,traditionella tävlingarna ska inte behöva läggas på samma datum.
Vi är så pass få som älskar tävlingspimpel och jag vet att vi kan köra ganska långt för att tävla om det är en bra tävling. Så att försöka undvika krockar mellan tävlingar, det skulle gynna både de som arrangerar tävlingen och oss som vill vara med och fiska de fina tävlingar som finns.
Nu väntar några månaders sommarfiske för mig och Anne. Men längtan efter nästa pimpelsäsong den finns redan här. Men som sagt var, 7 månader går fort.
/Peter

Inga kommentarer: