onsdag 1 maj 2013

Söderhamnsån bjöd på superfiske

Första metartävlingen för året brukar alltid bli 1:a maj i Söderhamnsån. Så blev det även i år.
Jag och Anne for ned från Sundsvall med förhoppningar om fint väder och att åns mörtar skulle vara uppe och på napphumör.
Lottad utgång och jag fick passande nog nr 99. "-Du är ju inte riktigt hundra", sa någon fyndig person.
Ryktena gick om att någon provfiskat tidigare under veckan och då var det gröttjockt med mört i hela ån. Men det var bäst längst upp.
Så både Anne och jag gick så långt upp vi kunde.
Första 40 minuterna var helt otroliga. Jag knöt ihop en påse med 10,5 kg då, men sedan blev det lite glesare mellan nappen för mig, men ändå blev jag kvar då det började nappa bättre för Anne alldeles nedanför mig.
Men med facit i hand så skulle jag/vi, gått ännu längre upp i ån. Där var det lite högre medelvikt på mörten(2-3 hg), men vi blev kvar.
Vid invägningen så såg det ut som om alla haft precis lika bra fiske överallt. Det var många som vägde in 2-4 påsar.
Jag hade två påsar som vägde 18,4 kg och det räckte till en sjätte plats i herrklassen.
Annes dryga 10 kg räckte tyvärr inte till något pris denna gång, men ingen av oss var speciellt ledsen för det. Vi hade båda haft ett fantastiskt fiske under tävlingens tre timmar.
Tävlingens överlägset tyngsta kasse (eller kassar) hade herrsenioren Thomas Nilsson med sina 35,9 kilo. Därefter kom flertalet i diverse klasser som hade över 20 kilo.
Fullständiga resultatlistor kan ni hitta på Söderhamns fiskeklubbs hemsida inom kort.
Jag uppskattar antalet startande till över 100 personer idag och det är alltid lika trevligt att träffa alla glada och trevliga fiskare från när och fjärran.
Det finns dock en person som jag gärna vill omnämna för att han kämpar på efter sin stroke och han får bra med fisk både på pimplingen och på metet fast han i princip bara kan använda en arm.
Idag fiskade han ihop 10 kg och det kanske var dagens absolut största bedrift. Prova själv att bara använda en arm och hand nästa gång ni metar så kanske ni förstår vad jag menar.
Janne Lundgren från Härnösand och Y-Kroken är förstås killen jag tänker på. Du är fan i mig helt fantastisk.
Nästa tävling i Söderhamnsån går av stapeln redan nu på söndag den 5/5 mellan kl. 11-14.
/Peter

2 kommentarer:

BJÖRNEE sa...

Bästa bloggen!

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Tack. Bästa kommentaren!