lördag 1 juni 2013

Tätt i toppen av Selångersmetet 2013


Jag tippade före tävlingen att vinnarvikten skulle ligga någonstans mellan ett och två kilo.
Normalt så brukar det krävas över fyra kilo för att vinna i ån men då årets Selångeråmete avgjordes mellan E4-bron och Skolhusallénbron så förstod jag att det skulle vara svårfiskat.
Många duktiga fiskare hade anslutit från när och fjärran och min taktik att gå ner till södra sidan om E4-bron sprack när jag blev omsprungen av några som var betydligt snabbare än vad jag var.
Det gjorde att jag startade en bit upp i ån men min början kunde man inte klaga på. Första utlägget, flötet sjönk, jag krokade men tyvärr släppte den efter en meter innan jag hade sett vilken sort det var.
På med en ny mask, nytt utlägg och flötet sjönk igen. Jag krokade och denna gång så satt den. En fin abborre kring två hg kunde lyftas in. Nästa utlägg, samma visa, men denna gång var det en 4 hg:s abborre. Den tredje tappade jag i luften och sedan fick jag tre mindre, allt inom en kvart. När sedan en söt säl tittade upp så tog fisket helt slut för mig och jag tjurade ändå på i drygt en timme.
Jag bytte sedan sida på ån och började fiska med ett tvåmetersspö alldeles intill kanten och då fick jag lite småmört och småabborre.
Vid invägningen så såg jag på de andras påsar att det inte var några många som hade över kilot.
Min påse vägde 1635 gram och det räckte till en tredje plats.
Olle Carlström segrade på 1725 gram före Tore Helmersson på 1690 gram.
Så med lite flyt hade man kunnat då dtagit hem segern då det bara skilde 90 gram till vinnaren.
Dagens tyngsta påse hade dock hon som vann damklassen. Maj Stenberg vann på drygt 1,8 kg.
Tvåa var Anna-Greta Helmersson på 1,1 kg.
Anne blev bland de 8 första med 597 gram. Men hon vann den haspelrulle som lottades ut på startkortet så för hennes del så blev ju det en seger.
Min pappa, Kjell-Gunnar, metade bra och med dryga kilot så tog även han en framskjuten placering.5-6:a kanske.
/Peter

Inga kommentarer: