lördag 20 juli 2013

Delad seger på Mellsjön

Gårdagens metetävling på Mellsjön,Våle, bjöd på en hel del dramatik.
Inte nog med att ett par av fiskarna gick vilse efter tävlingen. Det blev också något så ovanligt som en delad seger.
94 vuxna och ett tiotal ungdomar prydde stränderna vid Mellsjön när tävlingen startade och trots en ihärdig blåst så drogs det upp en hel del fisk. Många fick fina idar som oavsett storlek över halvkilot räknades som 500 gram.
Jag och Anne fick dock bara mindre fisk och för min egen del så var det till att fiska med 16:s krok och en maggott för att överhuvudtaget få de små mörtarna att nappa.
Men med facit i hand så skulle jag nog bottenmetat då de som gjorde det fick finare fiskar.
Men en av segrarna, det blev ju faktiskt två som fick dela på segern, Bosse Nässén han fiskade med 7 meters spö och lyckades med bedriften att få tre stora idar samt en gädda. Dessutom rätt mycket småfisk.
Han och Lennart Andersson lyckades båda två att få ihop 3397 gram och de fick således dela på de 4000 kr som var första pris och de 800 kr som var andra pris.
Jag fick ihop 1190 gram och Anne kom strax efter mig med dryga 900 gram.
Ett gediget prisbord hade dukats upp som vanligt och jag tror att alla var nöjda med sina priser.
Det var med andra ord ett perfekt arrangemang som de ansvariga ska ha stort beröm för.
De två som gick vilsna hittade till slut tillbaka till startplatsen om än svettiga och lite medtagna.
Nästa år ska jag bara bottenmeta och då ska det väl vara tusan om man inte kan fiska till sig en högre placering.
/Peter



Inga kommentarer: