lördag 25 januari 2014

Tafsmormyshkor som funkar

Som inbiten tävlingsfiskare så försöker man hela tiden att utveckla sitt fiske.
Jag som till 99% fiskar färgkrok och pirk, har provat att fiska singelmormyshka och även en del tafspirk utan några direkta framgångar. Troligtvis har jag inte givit dessa fiskemetoder tillräckligt med tid och jag kanske inte haft de bästa grejerna heller.
Men då jag sett och läst att många duktiga pimpelfiskare, t ex Jörgen Storm och Jesper Dyhrberg, fiskar tafspirk och mormyshka som ett komplement till det traditionella trekroksfisket,så har jag bestämt mig för att ge tafs och mormyshkafisket en rejäl chans den här pimpelsäsongen.
Fördelen, om jag förstått det hela rätt, är att man kan få mer fisk i hålen om man efter att ha fiskat trekrok ett tag i hålet och fisken slutar att nappa så skiftar man grejer till tafspirk och mormyshka så kan man ofta mjölka ur fem-tio fiskar till.
Det jag nu måste ha med mig är beten, vilket jag aldrig använder när jag fiskar pirk och färgkrok.
Maggot, pinkies och fjädermygglarver är de vanligaste betena vid mormyshkafisket. Det finns även konstgjorda fjädermygglarver som funkar bra.
De mormyshkor som jag tycker ha funkat överlägset bäst är de som min fiskekompis Steve Jakobsson tillverkar, ni vet han som också tillverkar så fina spön.
De tre sorter som jag märkt funkat allra bäst är de tre som finns på bilderna. Regnbågen, orangea och guld.
Vanligaste storlekarna är 12 och 14.
Ni kan beställa dom av Steve på 0705691041.

/Peter

Inga kommentarer: