onsdag 12 februari 2014

SM i pimpel 2014 är inställt

För första gången, mig veterligen så har ett SM i pimpel ställts in. Orsaken är det dåliga isarna i Dalarna och det milda väder som rått.
Jag trodde inte att det var sant när jag läste informationen på pimpelsport.se. Okey,vädret kan man inte rå på och det har varit en ovanligt mild vinter. Men det är inte första gången som vi har en sådan här varm vinter så en backup-plan måste väl ha funnits. Då menar jag inte att man har en reservsjö inom samma geografiska område,Sjösjön?, utan kanske ett alternativ norrut i jämtland, härjedalen eller västernorrland.
Tävlingsledaren i Sportfiskarna måste också ha en reservplan. När han fick signaler om att inte SM-vattnets is inte höll måttet så skulle han ha sammankallat tävlingsledarna för de nordliga distrikten tillsammans med SM-arrangörerna för att om möjligt kunnat hitta en lösning för att kunna genomföra pimpelsm:et till varje pris.
Nu säger man att SM:et skjuts upp till januari nästa år men vad är det som säger att det är någon bättre is då?
Nej, jag tycker det är fruktansvärt dåligt att man inte kan genomföra SM:et på utsatt datum.
Det är inte så svårt att arrangera ett SM. Det som blir det svåra är kanske boende och kringarrangemang men själva tävlingen skulle man kunna arrangera med ganska så kort varsel om man hjälps åt mellan klubbarna och distrikten.
Jag känner mig förbannad och besviken över den brist på initiativförmåga hos arrangerade klubb samt hos Sportfiskarnas tävlingsledning.
Självklart hade det gått att flytta SM:et med kort varsel till ett distrikt med säkra isar. Bara man hade haft en bra Plan B.
/Peter Forsberg

Inga kommentarer: