torsdag 1 maj 2014

Dåligt fiske i Söderhamnsån





Metartävling, 1:a maj i Söderhamnsån, brukar vara en av årets höjdpunkter då fisket brukar vara extremt bra då.
I år så har våren kommit rekordtidigt och det har också, bara för en vecka sedan, varit ett grymt bra fiske i ån. Men idag så ville inte de stora mörtarna, braxarna och idarna visa sig för oss fiskare.
Självklart så kom det upp en och annan fin fisk, men för de flesta så var det inte bara vädret som var dåligt med snö, hagel, regn, blåst och solsken, fisket var också långt ifrån vad Söderhamnsån brukar ge.
Jag och Anne började längst upp i ån men jag såg inte en enda fisk komma upp på hela sträckan på min väg tillbaka mot startplatsen.
Men efter en 35-40 minuter så började vi få lite småmört och löja på kajen mitt emot starten.
Det syntes några rejäla vak längre ut och jag tog fram kastmetet och på en gång flötet landade så sjönk det och jag kunde kroka en 3hg:s mört. Jag trodde nog att jag hade hittat nyckeln till framgång men konstigt nog så var det bara den enda mörten som nappade därute.
Så det var bara att fortsätta att dra små små mörtar och ännu mindre löjor.
Jag vägde till slut in hela 1800 gram och det gav mig en fjärde plats i herrklassen.
Anne avbröt sitt fiske en halvtimme tidigare pga kylan och vägde in drygt 5 hg.

Resultatlistor hittar ni på Söderhamns TF:s hemsida Söderhamns sportfiskeklubb
/Peter

Inga kommentarer: