torsdag 31 juli 2014

Sm i mete i Tranås

På fredagsmorgonen blir jag och Anne upphämtade av en minibuss som kommer från Fjällsta.
Chauffören Lennart Jonsson samt våra 5 övriga klubbkompisar från Sundsjöfiskarna har 65 mil, från Sundsvall till Tranås, där vi kan berätta hur mycket fiskehistorier som helst för varandra och lägga upp taktiker och planer för hur vi ska kunna komma hem igen med en ev SM-medalj.
Jag och Anne har förberett oss med att göra en jädra massa tackel för 3-4-5-6 och 7 metersspöna.
Självklart har vi också med oss bottenmetespön samt spön för matchmete.
10 burkar mask, lika många burkar maggotts samt några burkar majs finns med i kylbagen.
Detta med att deltaga på ett SM i traditionellt mete är något som är lite speciellt.
För det första så måste man ha tur i lottningen av meteplats. Detta i kombination med att ha rätt grejer och ett bra kunnande gör att man har ganska stora möjligheter att ta hem en SM-medalj.
Det är betydligt svårare, som jag ser det, att vinna en medalj på pimpel-SM.
Då tillkommer andra kvalifikationer som förmågan att kunna läsa vatten, ha bra kondition mm.

Både jag och Anne kommer att deltaga i det individuella SM:et som avgörs på lördagen, men bara Anne ska vara med på söndagen i Lagtävlingen. Då får jag vara med och supporta istället.
Jag återkommer på söndagkväll med rapport och en fullständig redovisning av hur 2014 års SM i mete gått för oss.
/Peter

Inga kommentarer: