måndag 4 augusti 2014

Summering från SM i mete

Ryktena hade nått mig långt tidigare om att det skulle vara väldigt svårfiskat i Svarttån, Tranås.
Men jag hade också fått en del bra tips hur man på bästa sätt skulle kunna fiska till sig en framskjuten placering.
Nu hjälpte inte all världens tips och kanske blev det redan dåliga fisket ännu sämre pga den intensivt stekande solen som gjorde att temperaturen steg till en bit över trettio grader.
Jag hade otur i lottningen och fick börja på en i princip ofiskbar plats, men efter 15 minuter så bytte jag till en reservplats som låg 7-800 meter bort. Även där så var det lite svårt att fiska då ett stort träd begränsade mitt fiske till max 5 metersspö och en sidoräckvidd på ca en meter.
Då jag kom dit så fick båda mina grannar till höger om mig abborre på abborre och när dom sa att dom hade  mellan ett halvt till ett kilo redan efter första halvtimmen så insåg jag att det behövdes en eller ett par bonusfiskar för att kunna vara med.
Men jag fick tyvärr inga bonusfiskar denna gång och mina fjorton fiskar vägde endast 305 gram ihop och det räckte till en 31:a plats i herrklassen.
Min ena granne, Emil Löfgren, fick i alla fall gå fram på prispodiet och mottaga en bronsmedalj med sina dryga 1000 gram.
Segraren; Tomas Nilsson från Hälsingland vann på dryga 1800 gram och då  hade han en sutare på ca 1,5 kg.
Tyngsta påse för dagen hade en duktig yngre herrjunior från Dalarna. Albin Enström fick ihop hela 3346 g.
Anne hade det också tufft i värmen. Hennes plats var blöt och sumpig och hon hade lera en bra bit ovanför stövlarna. Två fiskar lyckades hon att dra upp med en sammanlagd vikt av 146 gram.
Detta räckte till en 19:e plats i damklassen.
Agnes Karlsson lyckades bäst av oss från Jämtland och hon slutade 4:a på 919 gram.

Dag två så var jag åskådare och supporter till damlaget från Jämtland som bestod av Anne, Agnes, Sanna och Marie.
Ännu sämre fiske denna dag gjorde att Annes 10 fiskar och lagets 14 totalt med en vikt av 276 gram gav en placering i de nedre regionerna.

Som slutord kan jag bara säga, att trots en del missar vid lottdragningen och att många platser inte var fiskbara så genomförde arrangörerna ett godkänt SM. Man rättade till de fel som begicks första dagen och deras resultatredovisning var av yppersta klass.

Fullständiga resultatlistor hittar ni på Resultatlistor från SM i mete 2014
/Peter

Inga kommentarer: