onsdag 10 september 2014

TOPPEN med botten

De dagar som Lennart Jonsson från Fjällsta är på besök i Sundsvall så försöker vi alltid att arrangera en metetävling och denna tisdagskväll var inget undantag.
Vi tävlade vid Vivstavarvsfabriken, Timrå och 9 deltagare hade bestämt sig för att vara med.
Senast vi var härute så vann Håkan Jonsson på nästan 7 kg så förväntningarna var rätt så högt ställda innan tävlingen.
Jag började med 7-metersspöt och direkt nappade två små abborrar. Men sedan tog det nästan en timme innan jag hittade fisk igen. Under den tiden så hann jag med att bryta av mitt älskade 7-metersspö, samt förflytta mig en bra bit.
Jag kom fram till Lennart och precis när jag frågade honom om han hade fått något så nappade det på hans bottenmetespö. En fin abborre på ca 5 hg följdes av flera fina efter varann.
Jag tacklade i ordning mitt bottenmetespö och det lät inte dröja på sig innan kvällens tredje abborre låg i fiskhinken. Sedan fick jag 5-6 st innan det dog av.
Med ca en timme kvar av tävlingen drog jag mig längre ut mot en udde och när mina tre första kast resulterade i 3 st 3-hg:s abborrar så började jag ana att jag hade hittat på rätt ställe för kvällen.
De gånger som jag inte fastnade i botten och fick knyta om så fick jag en abborre mellan 2-6 hg så då tävlingen var slut hade jag fiskat ihop drygt 7 kg.
Denna kväll hade givit mig ännu ett oförglömligt fiske och det är fan i mig helt otroligt vilket fantastiskt fiske Sundsvall med omnejd bjudit på denna sommar. Helt enastående!
Denna gång var det bottenmete som var den mest framgångsrika metoden men oftast så är det metspöt som är effektivast.
Resultat
1:a Peter Forsberg 7014g
2:a Lennart Jonsson 5640g
3:a Micke Wiström 2298g
4:a Håkan JOnsson 1670g
5:a Roger Hofling 1384g
6:a Olle Carlström 862g
7:a Thomas Viström 690g
8:a Karl-Johan Burström 296g
9:a Greger Dahlgren 232g
/Peter

Inga kommentarer: