söndag 1 mars 2015

Sundsjöfiskarnas KM blev en svårfiskad historia

På lördagen avgjordes Sundsjöfiskarnas Klubbmästerskap på Björnsjön i Hunge.
Ryktena sade att denna så fina rödings- och öringssjö också hade ett stort bestånd av stor abborre, så förväntningarna var ganska så höga.
Men ganska tidigt så stod det klart för mig att det inte skulle bli så stora vikter som vi hade hoppats på. Efter en dryg timme så hade jag 7 abborrar som jag hade fått borra ett trettiotal hål för att få.
Det var fina hektosabborrar men man fick dom en och en i hålen så det var kämpigt när det var 70 cm stenhård kärnis som man skulle igenom.
Jag såg att det flesta rörde sig mycket och över stora områden så det stod klart att det var fler än jag som hade svårt att hitta fisken.
Sista 40 minuterna så fick jag ändock lite utdelning på allt borrande och till slut så hade jag fått ihop 4 kg. Det räckte till säger i seniorklassen men klubbmästare totalt blev Peo Nilsson som fick ihop 5,3 kg abborre.
Anne hade en tuff dag i blåsten och kämpade upp tre st abborrar som vägde 370 gram.
Marie Magnusson vann damklassen men även där så var det damveteranen Ellen Jonsson som blev klubbmästarinna med 2,8 kg.
Lennart Jonsson vann äldre herrveteranerna på 17 gram mindre än mig och Gun-Britt Magnusson vann äldre damveteranklassen.
Dagen avslutades med årsmöte, prisutdelning och middag på Folkets Hus i Gällö.

På söndagen var det tävling på Revsundssjön men jag och Anne valde att stanna hemma.
Segrade gjorde Erik Andersson från Östersund på 11 kg. Tvåa kom Örjan Hafstad på dryga 8 före Hans Magnusson med 7,7 kg.
Marie Magnusson vann damklassen på knappa 4 kg.
Det var tävling Lugnvik också på söndagen och där vann Hasse Borgström på över 9 kg före Bolla på 8 och trea kom Thomas Viström på 5,7 kg.

Närmast väntar pimpeltävling i Kälarna med början på fredag då det är lagtävling på Singsjön.
/Peter



Inga kommentarer: